هیوندای ولوستر، سایه‌ای از یک کوپه مدرن

بازار خودروی کشورمان علاوه بر قوانین و قواعد ظاهری، از روند پنهان و نانوشته ای هم تبعیت می‌کند که مشابه آن را در کمتر جایی از این عالم می‌توان یافت. در این کهکشان شگفت‌انگیز، برخی از برندها دائماً در حال صعودند و دسته ای دیگر مدام در حال نزول. کراس اوورها همواره در اوجند و استیشن‌ها و ون‌ها مستمراً در سراشیبی سقوط. در آن‌سوی ماجرا، برخی از مدل‌ها نیز وجود دارند که تیپ خاصی طالبشان است؛ شاید بتوان خودروهای کوپه را در این دسته جای داد، خودروهایی که گرچه بیشتر مردم در دل، خواهان شانند ولی در هنگام خرید کمتر پی‌شان را می‌گیرند. در نهایت هم بیشتر این خودروها نصیب کسانی می‌گردد که یا از بنیه مالی بسیار قوی برخوردارند و یا از زمره افرادی هستند که به تمامی عاشق و شیدای آن‌ها بوده و یا دلالان عزیز و گرامی!

 

البته این قضیه در جاهای دیگر دنیا نیز نمودی مشابه دارد و همواره فروش خودروهای کوپه نسبت به نمونه‌های سدان یا هاچ بک آن کمتر می‌باشد ولی در ایران ابعاد این مسئله بسیار حادتر است. علت این امر هم بدان جا برمی‌گردد که اولاً بیشتر مردم کشورمان خودروهای جادار و خانوادگی را بهتر می‌پسندند و ثانیاً به دلیل سرمایه ای بودن خودرو کمتر کسی ریسک خرید یک کوپه را به جان می‌خرد و مهم‌تر از همه آنکه تمامی این دسته از خودروها وارداتی بوده و از خدمات پس از فروش چندان مناسب و درخوری هم بهره نمی‌برند. یکی از نمونه‌های وارداتی که به‌ظاهر هاچ بک است اما دعوی کوپه بودن را در سر می پروارند، خودروی ولوستر ساخته هیوندای است. این مدل با توجه به ظاهر نامانوس خویش بسیار مورد توجه اقشار گوناگون جامعه و علی‌الخصوص جوانان قرار گرفته است. علاوه بر ایران، این مدل به بازارهای خاورمیانه و نیز امارات هم صادر شده است. چندی پیش مطلبی از این خودرو در سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات منتشر گردید که در ذیل چکیده ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

 

نمای ظاهری
نمای ظاهری این خودرو را می‌توان تنها در یک کلمه توصیف نمود: غیرعادی. جدای از این حقیقت که این خودروی اسپرتی مجهز به دریچه‌های غیر کاربردی هوا بر روی کاپوت و همچنین یک درب در کنار راننده است، از جمله موارد عادی که در این مدل یافت می‌شود، سقف پانورامیک و چراغ‌های LED جلوست که به آراستگی هر چه بیشتر این هاچ بک کره ای مدد رسانده است. 

 

کابین
شرکت سازنده این خودرو نهایت تلاش خویش را نموده که کابینی اسپرتی را برای آن فراهم سازد، هیوندای ولوستر به نحو بسیار مناسبی با پشت‌سری منقش، گزینه اختیاری تعویض دنده از روی فرمان و نیز پدال‌های آلومینیمی تجهیز شده است؛ اما اگر به طور عمیق به متن آن‌ها نگریسته شود، همه این موارد، تنها به لحاظ زیبایی واجد ارزش‌اند تا کاربردی.نشیمن‌گاه‌های جلو نسبتاً راحت می‌باشند ولی فضای رقت‌انگیز سر در بخش پشتی خودرو که با فقدان دریچه‌های تهویه مطبوع ترکیب شده است، اسباب گله و شکایت هر فردی را در تمامی لحظات یک سفر فراهم می‌سازد.

 

تجهیزات
مانند هر هیوندای، این مدل به نحو بسیار خوبی و تا آنجایی که تکنولوژی اجازه می‌دهد تجهیز یافته است. تجهیزات استانداردی که در این مدل به کار رفته است شامل مواردی همچون کروز کنترل، پورت USB و AUX، کنترل‌های روی فرمان،لامپ‌های مه شکن، دکمه استارت خودرو، پوشش چرمی صندلی‌ها و نیز تنظیمات برقی صندلی راننده، می‌گردد. اما اگر تمایل به این دارید که تجهیزات بیشتری در اختیارتان قرار گیرد،می‌توانید انتظار دریافت امکاناتی همچون گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم ضد بخار شیشه‌ها و همچنین سیستم ناوبری را هم داشته باشید.

 

آنچه این خودرو ارائه می‌دهد
در زیر کاپوت این هاچ بک کره ای یک موتور 4 سیلندر با حجم 1.6 لیتر مستقر است که به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توان درخوری، برابر با 138 اسب بخار در 6300 دور/دقیقه و گشتاوری معادل با 166 نیوتن متر در 4850 دور/دقیقه را ارائه می‌دهد. شرکت سازنده مدعی است که این خودرو در زمانی معادل 11.5 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب می‌گیرد، ولی ما به شما توصیه می‌کنیم که این ادعا را با کمی شک و تردید بنگرید.

 

جمع‌بندی نهایی کل امتیاز این خودرو: 3.5 از 5
با وجود اینکه ولوستر دارای پدال‌های آلومینیمی و نیز آپشن تعویض دنده بر روی فرمان می‌باشد و همچنین به پیشرانه ای مجهز است که تا 6500 دور/دقیقه خیز برمی‌دارد، این خودرو به روشنی و در معنای حقیقی‌اش برای رانندگی سریع و سخت ساخته نشده است. هیوندای با ارائه این مدل جوانان را آماج خویش قرار داده است، ولوستر بیشتر یک خودروی مد روز و سبک شهری است و نه یک هاچ بک داغ، آنچنان که به آن تظاهر می‌کند.

 

مشخصات فنی
حجم موتور: 1598 سی‌سی

توان: 138 اسب بخار در 6300 دور /دقیقه

گشتاور: 166 نیوتن متر در 4850 دور/دقیقه

شتاب صفر تا صد: 11.5 ثانیه (در برخی منابع 10 ثانیه هم ذکر شده است)

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر

نوع جعبه دنده: 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه

مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر

سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرت

سیستم تعلیق عقب: اتصال چندگانه (مولتی لینک)

استاندارد آلایندگی: یورو 5

 

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4220/1790/1399 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2650 میلی‌متر

وزن خالص:1256 کیلوگرم

گنجایش صندوق بار: 320 لیتر

حجم باک: 50 لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/45 R 18
 

ایمنی
کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا

کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا

مجهز به 6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم کمکی ترمز BAS

سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی‌ها HAC

سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو ESC

مدیریت پایداری خودرو VSM

سیستم هوشمند پشت‌سری‌های صندلی جهت کاهش صدمات ناشی از تصادف
 

برخی از تجهیزات رفاهی این خودرو
تهویه مطبوع اتوماتیک

کروز کنترل

نمایشگر سوپرویژن به همراه کامپیوتر سفر

سیستم ضد بخار شیشه‌ها

آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن

صندلی برقی راننده

صندلی دارای روکش چرم

گرم‌کن صندلی‌ها

دکمه START/STOP

گرم‌کن فرمان

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + بلوتوث+ AUX + USB + RCA ABLE

چراغ‌های جلو مجهز به LED با قابلیت اتوماتیک تبدیل نور بالا به پایین

سنسور پارک عقب

دوربین دید عقب

سقف پانوراما

مجهز به 6 اسپیکر جانبی + اسپیکر مرکزی+ ساب ووفر و آمپلی‌فایر اکسترنال

آینه الکترو کرومیک برای سهولت دید راننده در شب

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف‌پاک‌کن

سیستم شستشوی چراغ‌های جلو

چراغ‌های ترکیبی عقب

قیمت
در ایران: 126.7 میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی‌های این خودرو)

همچنین ببینید

منتظر طوفان هیوندای و جنسیس در سال جاری باشید!

جنسیس GV80 مفهومی سال 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به نظر می‌رسد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای