هیوندای اصلان، سدان شکست‌خورده

هیوندای در سال 2014 سدان لوکس پریمیوم اندازه متوسطی را با نام اصلان (Aslan) صرفاً مخصوص بازار بومی کره جنوبی معرفی نمود. این سدانِ پریمیوم در سگمنت E و بین مدل‌های جنسیس و آزرا قرار می‌گیرد و هرچند ازلحاظ خارجی و داخلی به سدان دیفرانسیل عقب جنسیس شباهت دارد اما برخلاف جنسیس، دیفرانسیل جلو بوده و بر روی پلت فرم Y6 مشترک با آزرا ساخته می‌شود. طراحی قسمت جلویی این خودرو بسیار شبیه به سوناتا بوده درحالی‌که رگه‌هایی از آزرا نیز در آن دیده می‌شود. فرم جلوپنجره هم قدری شبیه به جلوپنجرهٔ بیوک لاکراس نسل قبل است. طراحی قسمت عقب نیز تا حدودی به جنسیس شباهت دارد. در کل طراحی اصلان را می‌توان تلفیقی از سوناتا، آزرا و جنسیس دانست.


 اصلان به‌عنوان یک سدان پریمیوم مجهز به امکاناتی چون روکش چرم صندلی‌ها، تزئینات چوبی، کروز کنترل هوشمند، سیستم جلوگیری از تصادف، سامانهٔ هشداردهندهٔ خروج از خط، 9 عدد ایربگ، سیستم حفظ ثبات و پایداری ESP، نشانگر میزان باد لاستیک‌ها و… می‌باشد. این خودرو با دو پیشرانه قابل سفارش است که هردوی آن‌ها از نوع V6 هستند. پیشرانهٔ اول 3 لیتری GDi با 270 اسب بخار قدرت و 304 نیوتن متر گشتاور و دومی 3.3 لیتری GDi با 290 اسب بخار قدرت و 347 نیوتن متر گشتاور است. هردوی این پیشرانه‌ها با گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شوند که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این موتورها نیز با مدل آزرا مشترک هستند. اصلان با قیمت 37 هزار دلار در نوامبر 2014 وارد بازار شد و هیوندای امیدوار به فروش 22 هزار دستگاه از آن در سال 2015 بود.


 اما روند فروش اصلان طبق انتظار هیوندای پیش نرفت و حتی نتوانست به نصف فروش 22 هزار دستگاهی مورد انتظار هیوندای دست یابد. از دلایل این فروش پایین، نزدیکی کلاس و جایگاه اصلان به دو سدان لوکس دیگر هیوندای یعنی آزرا و جنسیس بود درحالی‌که با عرضهٔ شورلت ایمپالا به بازار کرهٔ جنوبی اوضاع اصلان بدتر از قبل شد و فروش ماهانهٔ آن به حدود تنها 500 دستگاه کاهش یافت. هیوندای جهت بهبود این وضعیت حتی اقدام به کاهش قیمت اصلان به 35,780 دلار کرد که این عمل هم چندان کارساز نبود و هیچ‌گاه فروش آن به میزان مورد انتظار نرسید. به همین دلیل مدیر اجرایی هیوندای رسماً شکست مدل اصلان را اعلام کرد. وی در این خصوص گفت:

باوجودی که میلیاردها دلار صرف پروژهٔ اصلان شد و قرار بود این خودرو بهترین سدان لوکس دیفرانسیل جلو در کرهٔ جنوبی باشد اما به‌هیچ‌عنوان نتوانست به اهدافی که برای آن تعیین‌شده بود دست پیدا کند.


 هیوندای در نظر داشت که اصلان نقش جنسیس دیفرانسیل جلو را در بازار بومی کرۀ جنوبی بازی کند و حتی آن را قاتل وارداتی‌ها می‌دانست. به‌طوری‌که هیوندای قصد داشت با عرضهٔ اصلان به‌عنوان یک خودروی لوکسِ تولید داخل در بازار داخلی کرهٔ جنوبی، با سدان های لوکسِ وارداتیِ مرسدس بنز E کلاس، ب ام و سری 5 و آئودی A6 رقابت کند؛ اما این امر محقق نشد و اصلان به یک شکست کامل برای هیوندای تبدیل گردید. به‌گونه‌ای که حتی فروش بیوک لاکراس محصول GM کره نیز بیشتر از آن بود. به همین دلیل به‌احتمال‌قوی تولید این سدان شکست‌خورده به‌زودی متوقف خواهد شد.
 

همچنین ببینید

مشخصات هیوندای i10 فیس لیفت 2017

هیوندای i10 از طریق کرمان موتور راه به بازار خودروی کشورمان یافته است. این موضوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای