مقایسه رنو لتیتود و هیوندای آزرا

رنو لتیتود

رنو در نمایشگاه خودروی مسکو در پایان سال 2010 سدان جدیدی بنام لتیتود را رونمایی کرد. سپس نسخهٔ اروپایی این ماشین در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمد و در همان زمان مشخصات و جزئیات کامل آن اعلام شد. لتیتود سدان بزرگی در سگمنت E است که به‌عنوان جایگزینی برای مدل ول‌ساتیس به بازار آمد و بنابراین به‌عنوان پرچم‌دار سدان‌های رنو در سبد محصولات این شرکت فرانسوی بالاتر از سدان لاگونا قرار گرفت. فروش این خودرو در اروپای شرقی از پاییز سال 2010 و در اروپای غربی از اوایل سال 2011 آغاز گردید اما در بریتانیا عرضه نشد. لتیتود روی پلت‌فرم D گروه رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون نیسان ماکسیما، نیسان آلتیما، نیسان تیانا و اینفینیتی QX60 مشترک است. این سدان بزرگ فرانسوی در کرهٔ جنوبی با برند و نام سامسونگ SM5 و در برخی بازارها مثل مکزیک و کشورهای حوزهٔ خلیج‌فارس نیز با نام سافران عرضه می‌گردد. رنو بین سال‌های 1992 تا 200 از نام سافران برای یک سدان میان سایز لوکس استفاده می‌کرد. لتیتود در سال 2014 فیس‌لیفتی را تجربه نمود که طی آن بیشتر تغییراتی در نمای جلویی خودرو ایجاد شده و آن‌را متفاوت از قبل کرد. لتیتود توسط نگین خودرو در کشورمان هم عرضه شد اما به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد. سپس نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن این بار با نام سافران به کشورمان راه پیدا کرد تا بار دیگر شانس خود را با نامی جدید امتحان کند. در سال 2015 اما رنو سدان کاملاً جدید تالیسمان را معرفی کرد که در بازارهای اروپایی جایگزین هردو سدان لاگونا و لتیتود شد و به همین دلیل عرضهٔ لتیتود از سال 2015 در بازارهای اروپایی متوقف شده است؛ اما این ماشین هنوز به تولید می‌رسد ولی در حال حاضر صرفاً در بازارهای محدودی مانند استرالیا، هند و خاورمیانه عرضه می‌گردد. همچنین لتیتود در کرهٔ جنوبی نیز همچنان تولید و با نام سامسونگ SM5 عرضه می‌گردد و حتی در ژانویهٔ 2015 دومین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد که با نام SM5 NOVA به بازار عرضه شد. لتیتود هم‌اکنون با چند پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌گردد که در دوئل ما با قوی‌ترین پیشرانهٔ خود شرکت کرده است. این یک واحد 3.5 لیتری V6 با 240 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور است.

هیوندای آزرا

آزرا یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین محصولات در حال تولید هیوندای محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که نسل اول آن برای اولین بار در سال 1986 معرفی شده و تا سال 1992 به تولید رسید؛ اما این نسل در اصل نسخهٔ تغییر برند داده‌شدهٔ نسل دوم میتسوبیشی Debonair بود. با معرفی نسل سوم میتسوبیشی دبونایر در سال 1992، هیوندای نیز بازهم نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را به‌عنوان نسل دوم آزرا معرفی کرد؛ بنابراین دو نسل اول آزرا در اصل همان میتسوبیشی دبونایر بودند. سپس در سال 1998 میتسوبیشی بدون معرفی نسل جدید به تولید این سدان خود برای همیشه پایان داد و به همین دلیل هیوندای خود اقدام به ساخت نسل سوم آزرا کرده و آن‌را در سال 1998 معرفی نمود. از این نسل به بعد آزرا در برخی بازارها با نام گرنجور عرضه گردید. سپس در سال 2005 نوبت به معرفی نسل پنجم این ماشین رسید که به کشورمان هم راه یافته و به خودروی محبوبی تبدیل شد. در نمایشگاه لس‌آنجلس 2011 نیز هیوندای نسل پنجم آزرا را رونمایی کرد که این نسل هم به کشورمان راه یافت؛ اما سرانجام نسل پنجم آزرا نیز با تجربهٔ یک فیس‌لیفت نهایتاً سال گذشته به پایان راه رسیده و جای خود را به نسل ششم داد که برای اولین بار در اکتبر 2016 معرفی شد؛ اما هیوندای اعلام کرده که این نسل از آزرا در ایالات‌متحده عرضه نخواهد شد زیرا سوناتا و جنسیس G80 جای آن‌را در این کشور پُر خواهند کرد؛ بنابراین آزرا برخلاف گذشته خودرویی جهانی نبوده و حتی در اروپا هم عرضه نمی‌گردد و صرفاً در بازارهای آسیایی مثل بازار داخلی کرهٔ جنوبی و خاورمیانه عرضه می‌شود. این نسل روی پلت‌فرم Y7 کیا هیوندای ساخته شده که با هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیا کادنزا مشترک است. این خودرو در طراحی نیز به‌وضوح از محصولات جنسیس الهام گرفته است. آزرا هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که ما قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 290 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور است. تمامی مدل‌های آزرا به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمی‌شود. به‌تازگی گفته می‌شود که قرار است نسل جدید آزرا در کشورمان هم عرضه گردد.

همچنین ببینید

بررسی تخصصی هیوندای توسان N Line جدید

توسان N Line دومین خودروی هیوندای پس از i30 است که دارای چنین پکیجی می‌باشد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای