هیوندای i20 مدل 2016 زیر سقف کرمان موتور

ممکن است که مدل i20 هیوندای برای برخی از عشاق خودرو چندان شورانگیز نباشد و برخی دیگر نیز اصلاً آن را نپسندند، ولی این خودرو واجد چنان صفاتی است که کمتر کسی را از خرید خود پشیمان می‌کند. می‌دانیم و می‌دانید که بازار هاچ‌بک‌های وارداتی در کشورمان چندان داغ نیست و بسیاری نیز حاضر نیستند که اندوخته زیادی را بابت خریدشان صرف کنند ولی شاید شنیدن این نکته برایتان جالب باشد که از دو سال پیش بدین سوی، حجم واردات هیوندای i20 – آن‌هم نسل قدیم – به کشورمان روند صعودی به خود گرفته است. این رخداد به‌خودی‌خود بر این امر گواهی می‌دهد که i20 در کانون توجهات جامعه‌مان جای گرفته و بسیاری از مصرف‌کنندگان نوعی را هم به سمت خود جلب نموده است، مصرف‌کنندگانی که کیفیت، کارایی و مصرف کم این کره‌ای کوچک توانسته است به نیازهای آن‌ها پاسخ درخوری ارائه دهد.

 

چندی پیش، نسخه‌ای از نسل فعلی این خودرو در زیر سقف شرکت کرمان موتور مشاهده گردید. گویا به جهت آزمون فنی در آن مکان آرمیده بود. انتظار می‌رود که این خودرو به‌زودی در خطوط تولید این شرکت جای گیرد. با عرضه این خودرو به بازار و احیاناً ورود پژو 208 در آتیه‌ای نزدیک، رقابتی سختی بین این دو رقیب رقم خواهد خورد. رقابتی که در یک سوی آن محصولی نشسته که پشت‌گرم به حمایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه است و در آن سوی نیز، محصولی از شرق دور که آوازه شهرتش اروپا و آسیا را درنوردیده است. هیوندای i20 تاکنون در دو نسل پیاپی به تولید رسیده است. سری نخست، از سال 2008 میلادی در مدار تولید بود و تنها یک‌بار در سال 2014 میلادی تحت عمل فیس‌لیفت قرار گرفت. این نسل هنوز هم در کشور ما به فروش می‌رسد؛ اما نسل دوم این خودرو برای نخستین بار، در ماه آگوست سال 2014 میلادی در هندوستان رونمایی شد و در ماه نوامبر همان سال نیز به بازار اروپا راه یافت. طراحی این نسل که در موسسه طراحی هیوندای واقع در روسلهایم آلمان صورت پذیرفته بر مبنای فلسفه “مجسمه سیال 2.0 ” بوده و طراح آن نیز شخصی به نام CASEY HYUN می‌باشد. برخی از المان‌های شایان توجه در طراحی ظاهری این خودرو عبارت‌اند از: لامپ‌های مه شکن ذوزنقه‌ای شکل جلو، ستون C به رنگ مشکی، طرح چشم‌نواز چراغ‌های جلو و عقب و بالاخره جلوپنجره شش‌ضلعی. نسل دوم هیوندای i20 از تنوع زیادی در بدنه خود برخوردار است و در سه فرم متفاوت ازجمله سه و پنج درب هاچ‌بک و نیز کراس‌اوور در ممالکی همچون هندوستان و ترکیه به تولید می‌رسد.

 

این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از بنزینی و دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در نسخه‌های متفاوتی همچون: سه سیلندر یک لیتری توربو شارژ در دو نسخه 100 و 120 اسب بخاری و نیز 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.2 و 1.25 لیتری با توان خروجی به ترتیب معادل 75 و 84 اسب بخار. پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع سه سیلندر 1.1 لیتری توربو و 4 سیلندر 1.4 لیتری به ترتیب از توانی معادل 75 و 90 اسب بخار برخوردارند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، انواع هیوندای i20 با گیربکس‌های 4 و 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک در بازارهای جهانی فروخته می‌شوند. 

مشخصات فنی هیوندای i20
تاکنون شرکت کرمان موتور در مورد تیپ پیشرانه نصب‌شده در هیوندای i20 مونتاژ ایران اظهارنظری ارائه نکرده است، اما ازآنجایی‌که معمولاً نسخه ارزان‌تری از یک خودرو در آغاز کار توسط سازندگان داخلی‌مان روی خط تولید جای می‌گیرد، لذا ما در اینجا تنها به درج مشخصات نسخه 4 سیلندر (1.25 لیتری) اکتفا نمودیم.
آرایش پیشرانه: 4 سیلندر – تنفس طبیعی خطی
حجم موتور: 1248 سی‌سی
ضریب تراکم پیشرانه: 10.5: 1
توان: 84 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 122 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 12.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: نیمه‌مستقل، اکسل محور پیچشی (CTBA)
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی سالید (جامد)
نوع سیستم فرمان: کمک پیشرانه برقی (MDPS)

مصرف ترکیبی سوخت: 4.7 الی 5.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
استاندارد آلایندگی: یورو 6

همچنین ببینید

طراحی نسل آینده هیوندای توسان

سانگ یوپ لی معاون مرکز طراحی هیوندای از جمله افرادی است که به تولید محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای