اولین خودروی پلاگین هیوندای یک پروژه نازپرورده و یا یک تجربهی محدود نیست. این خودرو یک نسخهی تکاملی از سوناتای هیبریدی است که محدودهی حرکتی تعجبآور 965 کیلومتری را ارائه میکند.
درحالیکه سوناتا پلاگین هیبرید هنوز هم بر پایهی نسخهی معمولی این سدان بنا شده و از صفر تا صد همانند خودروهایی چون ولت و پریوس ساخته نشده، اما این خودروساز کرهای تلاش دارد تا نمونهای پاک را عرضه کند.
سوناتا پلاگین هیبرید تقریباً به برادر غیر هیبریدی خود نزدیک است. نشانههای بهروز شده کمی وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به سپرها و چراغهای بازبینیشده، رکابهای جانبی با نوارهای کرومی و البته درگاه شارژ در گلگیر جلوی سمت راننده اشاره کرد. همچنین رینگهای آلیاژی با طراحی منحصربهفرد وجود دارند و نسخههای پلاگین هیبرید در 4 رنگ انحصاری در دسترس هستند: خاکستری متالیک، سفید صدفی، مشکی اکلیپس و Seaport Mist.
داخل کابین نیز بهروزرسانیهای خاص مدل هیبرید انجام شده که شامل صفحه کیلومتر شمار جدیدی است که وضعیت شارژ باتریها را به راننده نشان میدهد.
بزرگترین و مهمترین تغییر در کابین دکمهای است که اولویتبندی سیستم پلاگین را برای صرفهجویی در مصرف سوخت تغییر میدهد. حالت هیبرید از بنزین و باتری استفاده میکند درحالیکه حالت EV اولویت را به استفاده از پیشرانهی الکتریکی میدهد و تا قبل از به کار افتادن پیشرانهی احتراق داخلی، تنها این واحد کار میکند. حالت سوم از پیشرانهی احتراق داخلی همانند یک ژنراتور و به منظور شارژ باتری استفاده میکند و میتواند با نگهداشتن دکمهی HEV فعال شود. علاوه بر حالتهای رانندگی مختلف، یک انتخابگر حالت سواری نیز وجود دارد که پاسخهای خودرو و فرمان آن را مشخص میسازد.
برخلاف سوناتای هیبریدی معمولی، حالت اسپورت وجود ندارد. البته مشکلی نیست زیرا نسخهی پلاگین قدرتمندتر از مدل هیبریدی نرمال احساس میشود. این خودرو در مجموع توان تولید 202 اسب بخار قدرت را دارد که 9 واحد بیشتر از نسخهی هیبریدی است اما واحدهای الکتریکی نسخهی پلاگین هیبرید پیشرفتهتر هستند. مجموعهی باتری پلیمری لیتیومی خودرو 5 برابر بزرگتر از برادر هیبریدی هستند و پیشرانهی الکتریکی 32 درصد قدرتمندتر نیز هست. بر لاف دیگر خودروهای دوستدار سوخت، این خودرو در هنگام فشار سرزنده احساس میشود.
واحد احتراق داخلی جفت شده به این پیشرانهی الکتریکی یک پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری است که 154 اسب بخار نیرو تولید میکند. برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی که از گیربکسهای CVT یا تک سرعته استفاده میکنند، هیوندای از گیربکسی 6 سرعته استفاده میکند که نرم است و تمایل زیادی به دندههای بالاتر دارد.
سواری خودرو نرم و سریع است و حالت EV بسیار پاسخگو است مخصوصاً وقتی بدانید که وزن خودرو 1723 کیلوگرم است. اگرچه که وزن دشمن راندمان و کارایی است اما سوناتا پلاگین در حالت هیبرید به مصرف سوخت 5.88 لیتری دست مییابد. خودرو در حالت تمام الکتریکی تنها 44 کیلومتر را میتواند بپیماید اما در حالت هیبریدی و استفاده از هر دو پیشرانه این محدوده به 965 کیلومتر افزایش مییابد. دینامیک سواری خودرو خاص سگمنت سدان های میدسایز است که به معنی سواری آسان و بیدردسر است. این خودرو به تیزی مزدا 6 نیست و در مباحث هندلینگ و راحتی به طرف تویوتا کمری تمایل نشان میدهد.
همانند برادر هیبریدی، این خودرو نیز نرم و سریع است. انتقال از حالتهای بنزینی-الکتریکی به الکتریکی خالص و بالعکس به سختی قابل درک است. باتری بزرگتر و پیشرانهی الکتریکی قدرتمندتر به این معنی است که خودرو در سرعتهای بالاتر در فواصل طولانیتری میایستد.
در بحث استفاده و بهکارگیری سیستم پلاگین هیبرید چند سؤال پیش میآید. ما هرگز شارژر سطح 2 را که در خانه نصب شده بود را نیاز نداشتیم و باتری در هنگام شارژ شبانگاهی بهطور کامل پر شده بود. صبح روز بعد، خودرو بدون استفاده از پیشرانهی احتراق داخلی و تنها با حالت الکتریکی به دفتر هدایت شد. در مجموع، در حالات مختلف ما به مصرف سوخت 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر دست یافتیم.
به جای سرعتسنج، سوناتا پلاگین هیبرید یک نشانگر رانندگی دارد که اگر در حالت غیراقتصادی رانندگی کنید شما را آگاه میسازد. اگر در یک حد آستانهی معین رانندگی کنید، خودرو در حالت EV کار میکند و محدودهی حرکتی بهطور معقولی افزایش مییابد. در کل این سیستم بسیار کمککننده بوده و از شما یک رانندهی دوستدار محیطزیست میسازد.
برخی تجهیزات کمک راننده بهصورت اضافی نصب شدهاند که عبارتاند از تشخیص نقاط کور و سیستم کمک تغییر خط رانندگی که میتواند شتاب خودروی بغلی شما را تخمین بزند و شما را از وضعیت تغییر خط رانندگیتان آگاه سازد. بهعلاوه، سیستم هشدار خروج از خط و هشدار ترافیک پشتی وجود دارد که شما را از حضور خودروی دیگر در بخش پشت مطمئن میسازد.
از تجهیزات رفاهی خودرو میتوان به صندلی رانندهی خنک شونده و غربیلک فرمان گرم شونده اشاره کرد. کروز کنترل تطبیق شونده با قابلیت توقف کامل خودرو نیز در دسترس است. سوناتا پلاگین هیبرید همچنین از امکان باز کردن صندوقعقب بدون استفاده از دست برخوردار است که با وجود کلید خودرو و هنگام نزدیک شدن به بخش عقبی خودرو کار میکند. متأسفانه، حجم کامل صندوق به خاطر وجود بخشهایی از پیشرانهی الکتریکی محدود شده است.
شارژ باتریها با شارژر سطح 2 در مدتزمان 3 ساعت و با شارژر سطح 1 در مدتزمان 9 ساعت صورت میگیرد.
هیوندای سوناتا پلاگین یک ویژگی کشنده دارد و آن محدودهی حرکتی 965 کیلومتری است. این ویژگی سوناتا را در بخش متمایزی نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی و سبز قرار میدهد. این خودرو هنوز به برخی بازارها محدود شده است هرچند که تخفیفهای خوبی را پیشنهاد میدهند. ساکنان ایالات کالیفرنیا، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، ورمونت و… میتوانند از تخفیف 4500 دلاری استفاده کنند که باعث کاهش قیمت خودرو می شود.
نقاط قوت: محدودهی حرکتی 965 کیلومتری، زمان شارژ دوبارهی کوتاه، پاسخگوتر از نسخهی هیبریدی عادی
نقاط ضعف: فضای بار محدود
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری جفت شده به واحد الکتریکی، توان مجموع 202 اسب بخار
گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک