نگاهی به هیوندای i10 نورسیده کوچک

 سه دهه متمادی است که هیوندای از سه عنصر اساسی «کیفیت» و «راحتی» و «جوان‌گرایی» بهره‌های وافر برده و با کاربرد صحیح آنها در ساخته‌های خود، پله‌های موفقیت و ترقی را به سرعت برق و باد طی نموده است. توفیقات خارق‌العاده این برند کره‌ای، بسیاری از معادلات مرسوم را بر هم زده و خیل عظیمی از بازیگران این عرصه را به تفکری دوباره واداشته است. سال‌های سال بود که بسیاری از برندهای مشهور، به اعتبار نام و سوابق خود، خودروهایی را به مشتریان فروخته و با دیدگاهی خشک یا سودجویانه، آن میزان از تجهیزات رفاهی را که یک مشتری واقعاً خواهانش بود از وی دریغ می‌داشتند و یا با اسم آپشن به او گران‌تر می‌فروختند؛ اما هیوندای از همان آغاز نشان داد که برای خواسته‌های مشتری واقعاً حرمت قائل است و از آن حد راحتی، کیفیت و تجهیزات که خریدار طالب آن است بیشتر در اختیارش می‌نهد و اصل خدمات بیشتر در مقابل بهای کمتر را دقیقاً در عمل پیاده می‌نماید.
 نکته جالب اینجاست که امروزه سازندگان چینی هم با اعمال دقیق این فرمول وارد عرصه نبرد با دیگر همتایان خود شده و با پیروی از همسایگان کره‌ای خویش، اصل “خدمات بیشتر در مقابل بهای کمتر” را در پیش گرفته‌اند.

 

بنا بر پاره‌ای از مندرجات، شرکت کره‌ای هیوندای قرار است که بخت خود را دگرباره در ایران‌زمین بیازماید. از همین رو، به امضای قراردادی با شریک پیشین خود یعنی کرمان موتور مبادرت نموده است. طبق این موافقت‌نامه، به‌زودی پروسه تولید و مونتاژ دو خودروی کوچک و نقلی هیوندای i10 و i20 در این مجموعه کلید خواهد خورد. با توجه به شناخت کمتری که از هیوندای i10 در کشورمان وجود دارد، در این متن اولویت بررسی را به آن داده‌ایم.
هیوندای i10 یک خودروی صرف شهری است که نخستین نسل آن، در سال 2007 میلادی روانه بازارهای جهانی شد. اما نسل فعلی و یا دوم آن، برای نخستین بار در سال 2013 میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان به نمایش درآمد و اندکی بعد، یعنی در ماه ژانویه سال 2014 میلادی راهی نمایندگی‌های فروش گردید. طراحی این خودرو توسط توماس بورکل (TOMASB BÜRKEL) از طراحان به نام ژرمنی صورت پذیرفته و ابعاد بدنه‌اش نسبت به نسل پیشین، به میزان 8 سانتی‌متر بلندتر،6.5 سانتی‌متر عریض‌تر و 5 سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است. نسخه کشیده i10 که نسبت به نمونه معمولی آن 10 سانتی‌متر طویل‌تر است در بازار هندوستان با پسوند گرند (GRAND) عرضه می‌شود. هیوندای i10 در حال حاضر، تنها در سه کشور هندوستان، ترکیه و موزامبیک به تولید می‌رسد.

 

در حال حاضر، 4 پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی در قلب تپنده این خودروی کوچک جای گرفته‌اند. پیشرانه‌های بنزینی شامل انواع سه سیلندر به حجم 1 لیتر که در دو نسخه عادی و دوگانه‌سوز (بنزینی/LPG) عرضه شده و توان خروجی‌شان معادل 66 اسب بخار است و دیگری نیز، نسخه‌ای چهار سیلندر است به حجم 1.25 لیتر و توان تولیدی 87 اسب بخار. پیشرانه دیزلی هم تنها در یک نسخه سه سیلندر و 1.1 لیتری عرضه می‌شود که از توانی معادل 75 اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک در دسترس آحاد خریداران است.
امروزه قاره اروپا، یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی هیوندای i20 به شمار می‌رود و در این میان، بازار بریتانیا یکی از مهم‌ترین مکان‌های جذب آن است. سایت‌های متعددی در این کشور به نقد و بررسی این خودرو پرداخته‌اند که در این میان برخی از آنها را برای شما عزیزان گلچین نمودیم.

 

نکات مثبت
ظاهری مطبوع و دلپذیر
کیفیت بسیار خوب
راحتی و کیفیت سواری در حد خودروهای بزرگ
نکات منفی
برد محدود پیشرانه
هدایت‌پذیری گنگ و مبهم
گیربکس اتوماتیک دمده و منسوخ
این سایت از 5 امتیاز کامل، 4 امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

 

مشخصات فنی هیوندای i10
در اینجا مشخصات دو پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری و چهار سیلندر 1.25 لیتری بنزینی را درج نمودیم.
پیشرانه 1.25 لیتری
حجم موتور: 1248 سی‌سی
توان: 87 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 120 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 12.3 ثانیه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 4.9 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (دنده دستی)
پیشرانه 1 لیتری
حجم موتور: 998 سی‌سی
توان: 66 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 94 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 14.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 154 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 4.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت (دنده دستی)
نوع سیستم فنربندی در جلو: مک‌فرسون استرات
نوع سیستم فنربندی در عقب: اکسل محور پیچشی
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد
استاندارد آلایندگی: یورو 6

 

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 3665/1660/1500 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2385 میلی‌متر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/55 R 15 (تریم SE در بازار بریتانیا)
گنجایش محل بار: 252 لیتر (نسخه یک لیتری) – 218 لیتر (نسخه 1.25 لیتری)
ظرفیت باک بنزین: 40 لیتر
وزن: 933 الی 961 کیلوگرم

 

ایمنی
4 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP (درجه ایمنی سرنشینان بزرگسال: 79 درصد)
6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) – نسخه‌های سفارش امارات تنها با یک کیسه هوا عرضه می‌شوند.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BAS)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سامانه مدیریت کنترل پایداری (VSM)
سیگنال ترمز اضطراری (ESS)
سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HAC)
کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای به اضافه سیستم پیش کشاننده
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
سنسور بازکننده درب‌ها در هنگام تصادف

تجهیزات رفاهی (مدل 1.2 لیتری تیپ پریمیوم SE و دنده اتوماتیک در بریتانیا)
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
گرم‌کن غربیلک فرمان
گرم‌کن صندلی‌های جلو
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
نمایشگر فشار باد لاستیک (TPMS)
آینه‌های جانبی با گرم‌کن و راهنما
فرمان و دسته‌دنده با پوشش چرمی + تنظیم ارتفاع ستون فرمان
پنجره برقی حساس به مانع در سمت راننده
فرمان چندکاره (کنترل سیستم صوتی و تلفن)
محل نگهداری بطری در درب‌های جلو و عقب و کنسول میانی جلو
سیستم صوتی با رادیو استریو و CD/MP3 + درگاه USB و AUX + اتصالات بلوتوث و تلفن و 4 عدد اسپیکر
سنسور پارک در عقب
کامپیوتر سفری
مه‌شکن‌های جلو با لامپ‌های LED
سیستم روشنایی در روز
دستگیره‌های داخلی درب‌ها از جنس کروم
جعبه نگه‌دارنده عینک مجهز به سیستم روشنایی
اسپویلر عقب
تهویه مطبوع
قفل مرکزی
و…

همچنین ببینید

طراحی نسل آینده هیوندای توسان

سانگ یوپ لی معاون مرکز طراحی هیوندای از جمله افرادی است که به تولید محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای