درست در زمانی که تصور میشد خودروهای دیزلی دیگر طرفداری ندارند هیوندای تصمیم میگیرد تا نسل جدید سانتافه را با پیشرانهای دیزلی عرضه کند. نسخه دیزلی این کراس اوور که در سال 2019 وارد بازار آمریکا خواهد شد از پیشرانه 2.2 لیتری CRDi با خروجی حدود 200 اسب بخار استفاده میکند.
درست همانند سایر مدلها، پیشرانه دیزلی این خودرو به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک جدید متصل خواهد شد. نسخههای بنزینی سانتافه جدید در آمریکا از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری GDI با قدرت تخمینی 185 اسب بخار و نمونه قدرتمندتر 2 لیتری توربو با خروجی حدود 232 اسب بخار تشکیل میشوند. هیوندای میگوید این گیربکس 8 سرعته اتوماتیک توسط خودش ساخته شده سبکتر از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قبلی بوده و در عین حال پاسخگوتر و درگیر کننده تر است. این خودروساز حتی ادعا میکند مصرف سوخت سانتافه جدید بیش از 3 درصد بهبود یافته است.
سانتافه جدید دارای سیستم چهار چرخ محرک HTRAC است که دارای سه حالت رانندگی نرمال، اسپورت و اسمارت میباشد. با انتخاب حالت اسپورت این سیستم با فرستادن گشتاور بیشتر به چرخهای عقب خودرو را چابکتر میکند. هیوندای ادعا میکند سیستم HTRAC گشتاور را در دورهای وسیعتر پیشرانه توزیع کرده و از این نظر به بسیاری از رقبا برتری دارد.
چهارمین نسل سانتافه از ساختار نامگذاری جدیدی نیز بهره میبرد. نسخه 5 نفره که قبلا سانتافه اسپورت نامیده میشد هماکنون سانتافه خوانده شده درحالیکه مدل 7 نفره سانتافه قبلی هماکنون سانتافه XL نامیده میشود. انتظار میرود نسخههای بنزینی سانتافه جدید از آگوست سال جاری وارد بازار آمریکا شده و نسخه دیزلی نیز در سال 2019 عرضه شود.