هیوندای از یک بازیگر سیاهیلشکر در صنعت خودرو به رقیبی باهوش در بازار جهانی تبدیل شده و طرز نگاهها به خود را تغییر داده است. طیف محصولات این شرکت بسیار متنوع بوده و هیوندای از خودروهای کوچک ارزانقیمت تا شاسی بلندهای ممتاز را عرضه میکند و هماکنون نیز با عرضهی مدل آیونیک وارد محدودهی خودروهای سبز شده است.
آیونیک اولین مدل هیبریدی هیوندای است که در انگلستان عرضه شده و به همراه مدلهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید. این مدل آیونیک با استفاده از پیشرانهی 1.6 لیتری بنزینی مرسوم و واحدی الکتریکی تلاش داشته تا مجموعهای کممصرف را با بهای مناسب عرضه کند. این روش اصلاً جدید نیست چراکه تویوتا پریوس سالیان سال است که از چنین متدی بهره میبرد و جدیدترین نسل آن تأثیری عمیق بر این بخش از بازار داشته است.
پریوس برندهی جایزهی سبز اتواکسپرس در سال 2016 شده و پیش از این نیز در برابر کیا نیرو که از نظر مکانیکی با آیونیک تشابهات بسیاری دارد سربلند از میدان خارج شده بود.
بهای آیونیک از پریوس کمتر است و تجهیزات زیادی را نیز ارائه میکند بنابراین تویوتا با رقیبی سرسخت در زمینهی خودروهای بنزینی/الکتریکی مواجه است.
شاخبهشاخ
ارتباطات
سیستم مولتیمدیای سفارشی Touch 2 with Go تویوتا توانایی تبدیل گفتار به نوشتار را دارد و همچنین میتواند از برنامهی Google Street View پشتیبانی نماید. هرچند سیستم بکار رفته در آیونیک اتصال بهتری با گوشی برقرار کرده و سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی در تریم های میانی و بالاتر بهصورت استاندارد وجود دارند.
گیربکس
گیربکسهای CVT در سالیان گذشته بدنام بودهاند اما گیربکس بکار رفته در پریوس میتواند این تفکر را عوض کند. این گیربکس تغییر بین قدرت بنزینی و الکتریکی را به خوبی مدیریت کرده و شتاب گیری نرم و بدون وقفهای را فراهم میکند. گیربکس DCT آیونیک پاسخگوتر اما ناهنجارتر است.
شخصیسازی
بازار نشان میدهد که خریداران خودروهای هیبریدی عموماً علاقهای به شخصیسازی خودرو ندارند اما پریوس به خریداران این پیشنهاد را میدهد که خودروی خود را مطابق سلیقه سفارش دهند. از جمله این موارد میتوان به مه شکنها با طراحیهای متفاوت، رکابهای جانبی و جزئیات سپر عقب اشاره کرد.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: تویوتا پریوس
خودروهای هیبریدی باید راندمان احساسبرانگیزی را ایجاد کنند و تویوتا روی کاغذ و در دنیای واقعی آیونیک را شکست میدهد. پریوس گرانتر است اما مشخصات برجستهتری داشته و به علاوه کابین این خودرو جادارتر از آیونیک است. پرفورمنس پریوس نیز بهتر است و سواری خودرو نیز رفاه خوبی دارد. چهارمین نسل این خودرو یعنی اینکه پریوس کاملترین خودروی هیبریدی است.
رتبهی دوم: هیوندای آیونیک
اولین تلاش هیوندای در بخش هاچبک های خانوادگی هیبرید خوب بوده است. آیونیک کاربرد زیادی را با بهایی مناسب عرضه میکند و البته تجهیزات زیادی نیز دارد. هرچند پیشرانه الکتریکی و بنزینی این خودرو به خوبی پریوس با یکدیگر جفت نشدهاند و البته راحتی آن نیز به پای پریوس نمیرسد. اگر کارایی مناسب با پول پرداختی مدنظر شماست آیونیک نیز میتواند در لیست خرید شما جای بگیرد.
دیگر گزینه ها در این بخش
کیا نیرو
قیمت: 22795 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری 139 اسب بخاری
نیرو از همان قوای محرکهی آیونیک استفاده میکند بنابراین نقطهضعفهای این خودرو را نیز دارد. اگرچه که این خودرو گرانتر است اما استایل زیباتر یک شاسیبلند هیبریدی جذبکنندهی خریداران زیادی که خواهان شاسیبلندی هیبریدی با هزینههای کم هستند خواهد بود.
فولکسواگن پاسات بلوموشن
قیمت: 23560 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.8 لیتری 118 اسب بخاری
این خودرو در روی کاغذ نمیتواند با دو رقیب ساخت تویوتا و هیوندای از نظر راندمان رقابت کند اما پاسات بلوموشن هنوز هم از نظر آلایندگی رتبهی خوبی داشته و در هر کیلومتر تنها 95 گرم دیاکسید کربن تولید میکند. اگر فضای زیاد و توانایی حرکت در مسافتهای زیاد را بدون هزینههای کمرشکن میخواهید، فولکسواگن پاسات بلوموشن یک خودروی اقتصادی فوقالعاده است.