هیوندای و کیا به خاطر فراخوانهای بسیار بزرگی که در سالهای 2015 و 2017 دادند، در ایالاتمتحده موردتحقیق و پیگیری دادستانی فدرال قرار گرفتهاند. دادستانها قصد دارند مشخص کنند که آیا این دو برند کرهای بهطور کامل به رفع مشکل خودروهای مشمول فراخوان پرداختهاند یا نه. این تحقیقات میتواند جریمههای سنگینی را برای این گروه خودروسازی کرهای به همراه داشته باشد. رویترز به نقل از یک منبع آگاه از موضوع، گزارش داده است که دادستانی ایالاتمتحده در ناحیه جنوبی نیویورک (بهصورت مخفف SDNY) با همکاری NHTSA تحقیقات کیفری را در این زمینه آغاز کرده است.
هیوندای و کیا طی سالهای 2015 و 2017 برای حدود 1.7 میلیون خودرو در ایالاتمتحده به دلیل نارسایی و مشکلات موتوری که خطر تصادف را افزایش میداد فراخوان دادند. این یکی از بزرگترین فراخوانها در تاریخ هیوندای و برادرش کیا محسوب میشود. اولین فراخوان در سال 2015 داده شد و هیوندای تعداد 470 هزار خودروی مجهز به پیشرانهٔ Theta II را بهمنظور برطرف کردن مشکلات مختلف موتور به نمایندگیهای خود فراخواند؛ اما مدت کوتاهی بعد، یک منبع داخلی از کرهٔ جنوبی به واشنگتن رفته و ادعا کرد که این مشکل در خودروهای بسیار بیشتری وجود دارد. پس از این گزارش، هیوندای برای خودروهای بیشتری مجبور به دادن فراخوان شد و کیا هم برای محصولات خود به خاطر همین مشکل فراخوان داد. هیوندای سوناتا و سانتافه و کیا اپتیما، سورنتو و اسپرتیج، مدلهای مشمول این فراخوانها بودند. برای فهمیدن اینکه آیا فراخوانها بهموقع داده شده و همچنین آیا منجر به رفع کامل مشکلات شده است یا نه، بهغیراز SDNY، هیوندای و کیا توسط NHTSA هم تحت بررسی قرار گرفتهاند.