بررسی هیوندای i40 مدل 2014

رشد مطرح‌ترین خودروساز کره جنوبی، یعنی هیوندای، ظرف چند سال اخیر چشمگیر بوده است و ظرف چند سال آینده می‌تواند باز هم پیشرفت بکند. خودروی i40 جدید بخشی از برنامه گسترش هیوندای خواهد بود که این بار در زمینه سدان های خانوادگی صورت گرفته است. کمپانی هیوندای از سال 2008 ظرف سه سال، با ابداعات و نوآوری های متعدد و عرضه مستمر خودروهای ارتقا یافته، سهم خودش در بازار انگلستان را دو برابر کرده است. کمپانی هیوندای تصمیم داشت تا قبل از سال 2014 در انگلستان 100000 خودرو و در کل اروپا نیم میلیون خودرو به فروش برساند. کمپانی های تویوتا، آئودی و بی ام و نیز، به میزان فروش مشابهی رغبت نشان داده‌اند. وقتی پای هیوندای  i40 در میان باشد، دیگر نیازی نیست دنبال نمادی از بلوغ و وقار بگردید. خاطره سوناتا، XG، گرنجور و دیگر خودروهای بزرگ هیوندای را از ذهن‌تان بیرون کنید؛ این خودرو توسط یک تیم اروپایی طراحی شده است و دست‌کم روی کاغذ، با همه استانداردهای اروپایی مطابقت می‌کند. هیوندای i40 همه ویژگی های اولین خودروی معتبر و رقابتی هیوندای را در بخش خودروهای خانوادگی دارد. شایان ذکر است، این خودرو هم به شکل سدان و هم استیشن به بازار عرضه می‌شود. 

 

طراحی بدنه و امکانات رفاهی
در این جا هم نشانه دیگری از نبوغ کمپانی هیوندای به چشم می‌خورد. کمپانی سازنده، طراحانی را به کار گرفته است که استعداد خلق خودروهایی زیبا و امروزی را داشته باشند و در هر بازاری بدرخشند. خودرو هیوندای i40 اثبات این مدعاست. متأسفانه، این طراحان الهام و انگیز‌هایی که پشت کارشان بوده است را، دست کم می‌گیرند و فلسفه پشت طراحی خودورهای کنونی هیوندای را با به کار بردن عبارت "تندیس سیال" توصیف می‌کنند. در مورد خودرو i40، خطوط بدنه، آب جاری روی بستر سنگی رودخانه را به یادتان می‌اندازد. طراحان می‌گویند چراغ های جلو از چشم شاهین و خطوط بدنه از تپه های شنی الهام گرفته شده‌اند. از همه این حرف ها که بگذاریم، موضوعی که بیشتر اهمیت دارد این است که هیوندای i40 هویت بصری خاص خودش را دارد. سلیقه اروپایی هم مد نظر قرار گرفته شده است. اروپایی ها نوع خاصی خودرو دارند که فقط برای خودشان طراحی و مهندسی شده است. برخلاف انتظار، فروش این خودرو با مدل پنج در Tourer شروع شد که چیزی است بین استیشن و هاچ‌بک، ولی بعد از آن سدان چهار در این خودرو هم به بازار عرضه شد. 

 

طراحی داخلی و امکانات خاص
کمپانی هیوندای خوب می‌داند خانواده ها از یک خودرو روزمره چه می‌خواهند. خودرو هیوندای i40 یک اتاق جادار، که از مواد درجه یک ساخته شده است، به مشتریان عرضه می‌کند که تجهیزات زیادی هم به صورت استاندارد داخل آن نصب شده‌ است. کابین این خودرو جذاب و فریبنده است و ابداً ملاحظه جیب مشتری ها را نمی‌کند. این کابین راحت و ساده است. کمپانی هیوندای ادعا می‌کند سرنشینان این خودرو از فضای عریض‌تر و مرتفع‌تری نسبت به فورد موندئو برخوردار خواهند بود. البته کسانی که سوار این خودرو شده‌اند، معتقدند کابین آن از مقداری که ادعا شده قدری کوچکتر است، ارتفاع صندلی راننده هم برای راننده‌های قد بلند مناسب نیست و زیادی بلند است. ولی گذشته از این موضوع، چیدمان ارگونومیک خودرو بی کم و کاست است. دکمه های اطراف فرمان کاملاً در دسترس هستند و پدال ها هم در جای بسیار خوبی قرار گرفته‌اند. در مسافرت ها نیز، برای سرنشینان عقب به اندازه کافی جا هست. پشتی صندلی های عقب با چندین حالت می‌خوابند. فضای جلو پا برای سرنشینان عقب هم 10 میلی‌متر بیشتر از این فضا در خودرو Insignia است. دکمه های کنترل بخاری و تجهیزات سرگرمی با تزییناتی به رنگ مشکی براق احاطه شده‌اند. وسط کنسول هم همینطور است و بیشتر غنای کابین مدیون آن است. وضعیت قرارگیری و عملکرد منوی اصلی کنترل، طراحی مورب هواکش ها و شکل غربیلک فرمان باعث می‌شود حتی کسانی که قبلاً هوندا آکورد داشته‌اند هم، احساس راحتی بکنند. با این که طراحی کابین اصالت زیادی ندارد، ولی اجرای آن کاملاً بی‌نقص انجام گرفته است. مدل Tourer هیوندای i40 برای حمل اسباب و اثاثیه بسیار مناسب است.

 

ین خودرو  فضای بار مفید و به درد بخوری دارد. روی بارها هم روکشی کشیده می‌شود تا وسایلی که ارتفاع بیشتری دارند، به جلو و عقب تکان نخورند و در صورت ترمز شدید، روی سر سرنشینان خودرو نیفتند. صندوق عقب لبه کوتاهی دارد و اگر هر پنج صندلی سرجایشان باشند، 553 لیتر گنجایش دارد که بسیار بیشتر از گنجایش صندوق  موندئو است. اگر فقط کمی صندلی ها را بخوابانید وکاملاً هم تخت نشوند، فضای بار به 1719 لیتر افزایش پیدا می‌کند. فقط صندوق عقب پاسات، Superb، مزدا 6 و موندئو این قدر عمیق و جادار است. مدل سدان هیوندای i40 هم بسیار جادار است و حتی با صندلی های خم نشده هم 525 لیتر گنجایش دارد.

 

ظاهر مکانیکی هیوندای i40 با هنجارهای خودروهای این کلاس هماهنگ است. کمپانی هیوندای چهار موتور مختلف چهار سیلندر به بازار عرضه می‌کند که چرخ های جلو را به حرکت در می‌آورند. توان خروجی این خودرو هم بین 114 اسب‌بخار برای تیپ پایه 1.7 لیتری دیزل، تا 133 اسب‌بخار برای موتور بنزینی 1.6 لیتری و 134 اسب‌بخار برای موتور دیزل 1.7 لیتری متفاوت است. وقتی هم خودرو سدان هیوندای i40 پا به میدان گذاشت، موتور 2 لیتری با 174 اسب‌بخار نیرو به بازار عرضه شد. موتور دیزل مجهز به فناوری کاهنده مصرف است که کمپانی هیوندای تحت عنوان Blue Drive از آن نام می‌برد. در هیوندای i40 دنده اتوماتیک، استارت، دینام هوشمند، تایرهای کم مقاومت، نمایشگر دنده و رادیاتور اتوماتیک همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا میزان گازهای آلاینده آن را به 113 گرم در هر کیلومتر کاهش بدهند و مصرف سوخت آن را در سیکل ترکیبی به 8 لیتر در هر صد کیلومتر برساند. این امر، هیوندای i40 را تبدیل به یکی از با صرفه‌ترین خودروهای خانوادگی می‌کند که در حال حاضر می‌توانید خریداری کنید. از طرفی، تولید خودرو دیزلی برای خودروسازی که تجربه خیلی کمی در تولید موتورهای دیزل دارد، خودش دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. بعضی افراد عملکرد نسبتاً بالایی از یک خودرو دیزل نیمه استیشن مانند i40 انتظار دارند. به روز شدن فنی، مصرف سوخت کم ، شتاب مناسب و ترمز قوی به طور قطع بسیاری از انتظارات را برآورده خواهد کرد. شاید جالب‌ترین نکته درباره موتور 1.7 لیتری این باشد که هنگام استفاده عادی، بسیار بی سر و صداست. هیوندای i40 در تست جاده بسیار ساکت‌تر از سایر خودروهای دیزل در این کلاس ظاهر شد و دستگاه صداسنج تأیید کرد این خودرو از اسکودا Superb TDI هم بی صداتر است. شتاب تیپ پایه هیوندای i40 از بسیاری از رقبایش بیشتر است. این خودرو از همتایان دیزلی خودش شتاب بیشتری دارد و مجهز به موتوری است که در 1250 دور بر دقیقه به حداکثر نیروی گشتاور می‌رسد. موتور i40 خیلی زود به فشردن پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و به اندازه کافی نیرو دارد تا از پس بیشتر موقعیت های دشوار بر بیاید. تست هایی که روی آن انجام گرفته، نشان می‌دهد این خودرو از آنچه کمپانی هیوندای به طور رسمی اعلام کرده اندکی تیز و فرزتر است. کمپانی هیوندای صفر تا صد را 12.9 ثانیه اعلام کرده است که قدری محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد ولی در تست جاده میانگین 12.2 ثانیه به ثبت رسیده است. به کسانی که عملکرد بالاتری می‌خواهند، یک موتور 1.7 لیتری دیزل با قدرت 134 اسب بخار ارائه می‌شود که کمپانی مدعی است صفر تا صد آن حدود دو ثانیه کمتر است. گفتنی است میزان آلایندگی موتورهای قوی‌تر، بیشتر است و در هر کیلومتر 21 گرم CO2 آزاد می‌کند. با این حال، موتور دیزل بر موتور 1.6 لیتری پایه ترجیح داده می‌شود. موتور بنزینی به رغم برخورداری از یک گیربکس شش سرعته دستی، گشتاوری معادل 1644 نیوتن متر تولید می‌کند که نسبتاً پایین است و موتور را تنبل می‌کند. تست ترمز هیوندای i40 نیز انتظارات ما را برآورده نکرد. این خودرو وقتی با تایرهای مقاومت پایین Hankook Kinergy Eco و با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد، پس از پیمودن 53.55 متر متوقف شد، آن هم روی پیست خشک. دیگر خودروهای هم قد و قواره هیوندای i400 در تست ترمز، هشت متر زودتر خودشان را جمع و جور کرده‌اند.

 

با این که i40 در بسیاری از زمینه ها با استانداردهای اروپا مطابقت دارد، ولی کمپانی هیوندای می‌کوشد آخرین قطعه جورچین را هم جور کند و خودروهایی بسازد که با بهترین های فولکس واگن، فورد، پژو، سیتروئن و دیگر غول های خودروساز اروپا رقابت کند. هیوندای i40 هم مثل ix35, i20 و i30، هندلینگ و سواری خوبی دارد، خیلی بهتر از آنچه صاحبان مدل های قبلی هیوندای فکر می‌کنند. تنها نقطه ضعف آن این است که بر خلاف دیگر خودروهای موجود در بازار، نقش راننده در آن کم‌ رنگ است و از ترکیب و پرداختی پویا برخوردار نیست؛ طوری که خوره های رانندگی کمتر جذب آن می‌شوند. به هر حال، رانندگی با هیوندای i40 تجربه خوشایندی است. به اندازه کافی سبک و فرمان‌پذیر است که بتوان از پسش بر آمد. هندلینگ آن هم دقیق، قابل پیش‌بینی و خوش‌دست است. فقط وقتی عملکرد بالاتری از خودرو می‌خواهید، به بعضی عیب و نقص ها پی می‌برید. برای مثال، فرمانی که در شهر سبک و حساس به نظر می‌رسد، در جاده های کفی و هنگامی که سرعت بالا می‌رود، خشک و سنگین می‌شود. سیستم تعلیق هیوندای i40 به اندازه کافی قوی هست تا در سرعت بالا با ملایمت و آرامش جلوی تکان ها را بگیرد و در سرعت پایین هم تکان های ناشی از دست‌اندازها را جذب کند، ولی گاهی اوقات خوب از عهده این کار بر نمی‌آید. به نظر می‌رسد پستی بلندی های کوچک روی جاده، بدنه خودرو را خیلی راحت تحت تأثیر قرار می‌دهند. در سرعت های بالا و در جاده های خارج شهر، بدنه هیوندای i40 ثابت و بی تکان نیست. عجیب است که حتی با انتخاب مدل بنزینی که 100 کیلوگرم سبکتر است هم، این کم و کاستی ها برطرف نمی‌شوند؛ در واقع خونسردی و آرامش  هیوندای i40 زیر سوال می‌رود.

 

میزان مصرف سوخت و هزینه تعمیر و نگهداری
یک رانندگی کوتاه با هیوندای i40Blue Drive نشان می‌دهد که چرا این خودرو، کم مصرف به حساب نمی‌آید. این خودرو با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت، در هر صد کیلومتر 11 لیتر سوخت مصرف می‌کند که بد نیست ولی با ادعای کمپانی هیوندای که 8 لیتر است، فاصله زیادی دارد. به هر حال، گذشته از پرداخت مالیات کمتر، می‌توانید با انتخاب نسخه دیزلی هیوندای i40، کمی در هزینه سوخت صرفه‌جویی کنید. تازه، موتور دیزل رانندگی سرزنده‌تری هم در اختیارتان می‌گذارد. واضح است که نسخه بنزینی هیوندای i40 اشتهای بیشتری دارد، به همین خاطر ابداً توصیه نمی‌کنیم موتور 1.6 لیتری بنزینی را به موتور 1.7 لیتری دیزل ترجیح بدهید. موتور 2 لیتری بنزینی، باز هم عطش بیشتری دارد ولی پاداش خریدارانش، سرعت ناب است. شاید کمپانی هیوندای نسبت به سابق، خودروهای ارزشمند بیشتری تولید کند ولی مدل های فعلی هم تا حدودی رضایت‌بخش هستند. در فروشگاه هیوندای هم، بر خلاف سایر فروشگاه ها نمی‌شود سر قیمت چانه زد و تخفیف گرفت، ولی بهتر است بدانید قیمت هیوندای i40 از قیمت ارزان‌ترین رقیبش 600 پوند کمتر است. مزیت دیگرش هم این است که گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی در اختیار مشتریان می‌گذارد، و برای کسانی که مو را از ماست می‌کشند این تازه اول ماجرا است. نرخ بیمه هیوندای i40Blue Drive از ارزانترین پاسات فولکس واگن هم پایین‌تر است. میزان آلایندگی آن هم برابر با P11D است که معادل با میزان آلایندگی فورد فوکوس است.

 

نظر نهایی
هیوندای i40خودرویی است که کمپانی هیوندای می‌تواند به آن افتخار کند. این خودرو ارزش های واقعی را با عملکرد ستودنی، کیفیت، رفاه، استیل و بهره‌وری در هم می‌آمیزد و سزاوار این است که بگوییم همتراز اسکودا Superb است. با این که هیوندای i40 از بسیاری جنبه ها همتراز بهترین خودروهای اروپایی است ولی در سواری و هندلینگ به پای خودروهای تجهیز شده در این کلاس نمی‌رسد. با این حال، آن قدرها هم خوب هست تا خریدارانش نگران نباشند. البته تا به حال هیچ خودروساز کره‌ای خودرویی عرضه نکرده است که بتواند با خودروهای اروپایی که در بازار جا افتاده‌اند، رقابت بکند. کمپانی هیوندای که سریع‌ترین رشد را در بین خودروسازان دنیا دارد، این بار خیز برداشته است تا با ارائه یک مدل فوق‌العاده خودش را مطرح کند. کسانی که گوشه چشمی به هیوندای i40 دارند، نگاهی هم به قیمت مناسب آن بیندازند. 

همچنین ببینید

منتظر طوفان هیوندای و جنسیس در سال جاری باشید!

جنسیس GV80 مفهومی سال 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به نظر می‌رسد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای