بررسی هیوندای آزرا 2016

آزرا به عنوان مدلی که نشان «هیوندای» را با خود دارد، خودروی خوبی است؛ خودرویی که در بالاترین سطح لمیتد، قیمتش برابر ۴۰ هزار و ۳۲۰ دلار است و در عین حال، لیست قابل‌توجهی از تجهیزات را در خود دارد. فضای کابین هیونای آزرا به لطف پنجره‌های بزرگ و سانروف پانورامیکی که به صورت استاندارد در مدل تست استفاده شده، بسیار جادار می‌نماید و صندلی‌ها از ابعاد مناسبی برای اشخاص بزرگسال برخوردارند. با این وجود، صندلی وسط در عقب، ارتفاع نشیمن بالایی دارد و با توجه به شیب سقف آزرا، از میزان فضای سر آن کاسته شده است. این صندلی می‌توان برای یک بچه یا یک بزرگسال ریزاندام مناسب باشد، البته تنها برای یک مسیر کوتاه. در پشت صندلی‌های عقب، یک فضای ۴۵۳ لیتری برای صندوق عقب درنظر گرفته شده که می‌تواند با سدان‌های بزرگ رقابت کند.

صندلی راننده دارای یک تکیه‌گاه تنظیم‌شونده برای ران است که برای اشخاصی که پاهای بلندی دارند، ویژگی بسیار خوبی محسوب می‌شود. هر دو صندلی در جلو، از از راحتی مناسبی برخوردارند و دارای گرم‌کن و تهویه هستند. با این وجود، کنترل‌های صندلی، از نظر ارگونومیک سطح چندان بالایی ندارند. موقعیت قرارگیری آنها به قدری در فاصله‌ای دور در پنل درهاست که دسترسی به آنها، بدون خم‌شدن به طرف جلو امکان‌پذیر نیست و در نتیجه، تنظیم کردن صندلی را به یک روند آزمون و خطا تبدیل می‌کند. البته خوشبختانه دو حافظه تنظیمات برای صندلی پیش‌بینی شده و در نتیجه، نیازی به تکرار این دردسرها نخواهد بود. این تنظیمات شامل ستون فرمان مورب و تلسکوپی و همین‌طور آینه‌های بغل نیز می‌شوند.

در سرعت‌های بزرگراهی، کابین آزرا، سکوت و آرامش مناسبی دارد و می‌تواند کیلومترها مسافت را به این طریق پشت‌سر بگذارد. میزان نویز اندازه‌گیری شده در این کابین برابر ۶۷ دسی‌بل است که یک دسی‌بل پایین‌تر از صدایی است که در تست ب‌ام‌و سری 7 مشاهده شده است.

در حالی که به طور کلی، حسّ و حال، و کیفیت کابین در سطح بالایی قرار دارند، ولی بررسی‌های دقیق‌تر منجر به کشف عناصری چون پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت در پایین پنل درها، پشت غربیلک فرمان و قسمت پایین کنسول وسط می‌شود. سایر اِلمان‌ها نیز پرداخت مناسبی ندارند؛ به عنوان مثال، متریالی که برای تکیه‌گاه ران صندلی راننده درنظر گرفته شده، به طور غیرمنتظره‌ای به یک لبه سخت چرمی منتهی می‌شود. در نتیجه، شما بعد از این نقطه، فوم خالی و سیم‌کشی را لمس خواهید کرد. با این وجود، هنوز هم این کابین یک مکان آرام برای گذراندن مسافرت‌های طولانی و کوتاه است.

در زمینه تجربه رانندگی، آزرا دارای یک رانندگی منطقی به صورت نرم و کنترل‌شده است؛ موضوعی که بیشتر از ناشی از تغییرات در نسبت دامپینگی است که در بازنگری مدل ۲۰۱۵ اعمال شده است. به غیر از ناهمواری‌های بزرگ، سیستم تعلیق سایر ناهمواری‌ها را در خود هضم می‌کند و این موضوع را کمتر به سرنشینان منتقل می‌کند. امّا پیچاندن فرمان با مقدار متنابهی از لغزش بدنه همراه است. این در حالی است که برخی رقبا مانند شوورلت ایمپالا، عملکرد بهتری در دور نگه داشتن مسافران از شرایط جاده‌های پر پیچ و خم دارند. چرخ‌های ۱۹ اینچی و پروفیل کوتاه‌تر تایرها در آزرا لیمیتد نقش چندانی در بهبود کیفیت سواری نداشته‌اند و شاید همان چرخ‌های استاندارد ۱۸ اینچی، شرایط بهتری از این نظر داشته باشند. تنظیمات نرمتر سیستم فرمان، چیزی است که در بیشتر مواقع ترجیح داده می‌شود، ولی در عین حال، هیچ احساسی از طرف جاده به راننده منتقل نمی‌کند.

در آزرا لیمیتد، یک موتور ۳/۳ لیتری V-6 قدرتی به میزان ۲۹۳ اسب‌بخار تولید می‌کند و در حالی که قدرتمندترین موتور در این کلاس محسوب نمی‌شود، ولی دارای یک عملکرد و آرامش‌بخش است. در واقع، در تستی که در مسیر نزدیک به ۱۰۰۰ مایل انجام شده، مصرف سوختی معادل ۱۰/۲ لیتر از این خودرو مشاهده شده است؛ یعنی نیم لیتر کمتر از تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف ترکیبی آزرا. سیستم انتقال قدرت در این مدل، یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که با اینکه نسبتاً نرم عمل می کند، ولی در شیفت دنده‌ها کُند است؛ نشانه‌ای دیگر از اینکه اولویت‌های آزرا بیشتر به یک سواری نرم معطوف است تا اسپورت.

آزرا در ۶/۲ ثانیه توانسته به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد که یک شتاب خوب برای سدان‌های بزرگ محسوب می‌شود. البته رسیدن به این زمان در تست، کار بسیار سختی بوده است؛ چرا که تایرهای جلو به راحتی در گاز دادن‌ های سنگین در شروع حرکت، دچار بکسواد می‌شوند، چیزی که البته برای وسایل نقلیه قدرتمند دیفرانسیل جلو، طبیعی است.

مدل پایه آزرا، خودروی مجهزی است و در آن، تجهیزات استانداردی چون سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی ۸ اینچی همراه با سیستم ناوبری، قابلیت اتصال بلوتوث و یک سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۴ اسپیکر دیده می‌شوند. تنها تریم دیگر آزرا، «لیمیتد» است که امکاناتی چون سیستم هشدار انحراف از خط جاده، هشدار برخورد از جلو، حسگرهای عقب پارکینگ، نوربالای اتوماتیک و کروز انطباقی را اضافه می‌کند. سیستم کروز کنترل مبتنی بر رادار، به‌خوبی سرعت و فاصله با وسایل نقلیه دیگر را پایش می‌کند. امّا این سیستم در هنگام مانورهایی مانند تعویض خط، به‌نوعی تعادل خود را از دست می‌دهد؛ تا جایی که به دلیل اینکه رادار هدف اولیه خود را گم کرده، به خودرو شتاب می‌دهد و هنگامی که وسیله نقلیه هدف بعدی را پیدا می‌کند، بلافاصله ترمز را اعمال می‌کند.

سیستم نوربالای اتوماتیک در هیوندای آزرا، عملکردی قابل‌انتظار دارد؛ البته اگر نمایشگر اطلاعات و سرگرمی می‌توانست روشنایی خودش را به اندازه  چراغ‌های جلو تنظیم کند، شرایط بهتری ایجاد می‌شد. در هنگام شب، انعکاس نور در شیشه جلو، می‌تواند حواس راننده را پرت کند و تنظیم نور صفحه با استفاده از یک کنترل جداگانه در کنار چراغ‌های دیگر داشبورد صورت می‌گیرد. این در حالی است که در بسیاری از خودروهای دیگر، تمام روشنایی‌های داخلی با یکدیگر هماهنگ هستند. شاید بهترین کار این است که حالت «شب» را به صورت دستی برای نمایشگر انتخاب کنیم.

آزرا یک خودروی راحت، خوش‌قیافه و مجهز است و می‌تواند یک گزینه قابل‌پیش‌بینی برای کسانی باشد که بیشتر از آن که به ویژگی درگیر کننده بودن رانندگی در خودرویشان اهمیت بدهند، راحتی و سکوت در هنگام رانندگی برایشان اولویت دارد. در همین حال، شاید هیوندای می‌بایست اندکی بیشتر به جزئیات و انتقال حس از جاده توجه کند. البته انتخاب‌های لوکس‌تر و با لذت رانندگی بیشتر مانند ایمپالا یا آوالون وجود دارند، ولی در عین حال، نمی‌توان به‌راحتی از کنار ارزش خودروی هیوندای در مقابل قیمت پرداختی و همین‌طور زمان طولانی گارانتی‌اش گذشت. اگر استایل، کاراکتر آرام و سیستم‌های مدرن در آزرا برای شما جذابیت ایجاد کرده‌اند، شاید باید در انتخاب خود عجله کنید؛ چرا که گفته می‌شود که هیوندای قصد دارد تا ظرف یک یا دو سال آینده، تولید این مدل را متوقف کند.

مشخصات:

– نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
– قیمت مدل تست: ۴۰۳۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۹۹۵ دلار).
– نوع موتور: DOHCبا ۲۴ سوپاپ V-6، بلوک و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
– گنجایش: ۳۳۴۲ سی‌سی.
– قدرت: ۲۹۳ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
– گشتاور: ۳۴۵/۷ نیوتن‌متر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه.
– گیربکس: ۶ سرعته نیمه‌اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

– فاصله محوری: ۲۸۴۵ میلی‌متر.
– طول ماشین: ۴۹۲۰ میلی‌متر.
– عرض: ۱۸۵۹ میلی‌متر.
– ارتفاع: ۱۴۷۱ متر.
– وزن کلی: ۱۷۲۹ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

– صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
– صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۳ ثانیه.
– صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۸ ثانیه.
– استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.
– عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت.
– مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲۵۴ متر.
– چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت:83 g.

مصرف سوخت:

– تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
– مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 

همچنین ببینید

منتظر طوفان هیوندای و جنسیس در سال جاری باشید!

جنسیس GV80 مفهومی سال 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به نظر می‌رسد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای