بررسی تخصصی هیوندای توسان 2016

در ادامه نبرد فزاینده خودروسازان برای تصاحب قلب و دسته‌چک‌های خریداران شاسی‌بلندهای کراس‌اور در امریکای شمالی، هیوندای در مدل جدید توسان ۲۰۱۶ از گوشه‌هایی از یک کاراکتر اروپایی استفاده کرده است. یک سیستم گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته، یک موتور توربوی چهار سیلندر با گشتاور بالا، ساختار صلب و بهینه‌سازی شاسی، برخی از مواردی هستند که برای این کراس‌اور کامپکت، یک حس آرامش و وقار در پشت‌ فرمان ایجاد کرده‌اند. البته تغییرات قاره‌ای در این مدل، چندان تصادفی نیست؛ چرا که این توسان جدید جایگزینی برای مدل ix35 در بازار اروپا محسوب می‌شود و نباید رانندگان سخت‌گیر را در اتوبان‌های بدون‌محدودیت یا جاده‌های دو خطه مارپیچ باواریا ناامید کند.

موتور جدید ۱/۶ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر که در تمام مدل‌ها به جز مدل پایه SE به صورت استاندارد استفاده می‌شود و با «سانتافه اکو» نیز مشترک است، نمونه‌ای از نرمی و انعطاف‌پذیری در یک موتور است. توربوشارژر کوچک تووین-اسکرال در این موتور، بییشتر از آن که برای ایجاد بالاترین خروجی تنظیم شده باشد، به منظور یک واکنش سریع استفاده شده است. موتور ۱/۶ لیتری در توسان جدید با قدرت ۱۷۵ اسب‌بخار نسبت به رقبای کراس‌اور کامپکتی مانند هوندا CR-V، تویوتا RAV4، مزدا CX-5 2.5L و فورد اسکیپ 1.6L اکوبوست، خروجی کمتری دارد.

ولی این موتور در زمینه گشتاور، عملکرد بهتری دارد؛ ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر که از دور موتور پایین در دسترس قرار می‌گیرد. تقریباً هیچ‌گونه تأخیر توربویی در این خودرو دیده نمی‌شود و منحنی گشتاور نیز تقریباً به صورت یک خط راست به حداکثر میزان خود در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد و این روند را تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه ادامه می دهد. به این معنا که حتی با اندکی پایین بردن پدال گاز، به راحتی می‌توان سرعت خودرو را افزایش داد و بدون اینکه نیازی به گاز زیاد و پایین آوردن دنده به شکلی حماسی باشد، می‌توان از مسیر باز شده در ترافیک عبور کرد.

فارغ از موتور توربوی ۱/۶ لیتری، ویژگی‌ای که بیشتر از همه توسان لیمیتد و همین‌طور سطوح تریم «اکو» و «اسپورت» را از دیگران متمایز می‌کند، سیستم گیربکس اتوماتیک دو کلاجه ۷ سرعته است. البته این سیستم به اندازه گیربکس ۶ سرعته DCT در فولکس‌واگن و آئودی، واکنش سریع ندارد، ولی به نسبت کراس‌های کامپکتی که در این کلاس از گیربکس‌های اتوماتیک با مبدّل گشتاور یا CVT استفاده می‌کنند، در رده بالاتری قرار می‌گیرد. گیربکس DCT در توسان با یک حالت نرم و ماهرانه کار می‌کند و میزان گشتاور در هنگام شیفت‌ها، بسیار خوب مدیریت می‌شود. البته باید گفت که یک سری لرزش‌ها در شروع حرکت در سراشیبی و نوسان‌های نامناسب در هنگام آزاد کردن پدال گاز در این خودرو مشاهده شده است.

در مجموع، به نظر می‌رسد که توسان در تست‌های انجام‌شده در اینجا، فشار زیادی را تحمّل کرده باشد. در همین حال، زمان ۷/۶ ثانیه‌ای کراس‌اور هیوندای برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، بهتر از سایر رقبایی است که تاکنون به این صورت ارزیابی شده‌اند؛ از جمله اسکیپ 1.6L اکوبوست (۹/۱ ثانیه)، راو فور (۸/۲ ثانیه)، CR-V (با زمان ۸/۲ ثانیه) و حتی CX-5 2.5L (با زمان ۷/۷ ثانیه). همچنین توسان در این زمینه بهتر از آخرین مدل آئودی Q3 2.0T کواترو با زمان ۷/۸ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت عمل کرده است.

در تست لغزش در پیچ، هیوندای توسان لیمیتد مدل ۲۰۱۶ با تایرهایی با ابعاد 245/45R-19، چسبندگی جانبی 0.83 g را از خود نشان داده که باز هم نسبت به رقبایی چون CR-V تورینگ (0.76 g)، راو فور XLE (0.78 g)، اسکیپ و CX-5 (هر دو با چسبندگی 0.81 g) در رده بالاتری قرار می‌گیرد. با این حال، فاصله توقف ۵۳/۹۵ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در توسان، در بالاترین سطح کلاس خود قرار نمی‌گیرد. این مسافت به اندازه ۳۰۵ میلی‌متر بیشتر از آئودی Q3 است و ۶۱ سانتی‌متر نیز با سرآمد کراس‌اورهای کامپکت غیر لوکس در این زمینه، یعنی مزدا CX-5 فاصله دارد.

چیزی که در این اعداد و ارقام مربوط به تست دیده نمی‌شود، میزان صلبیتی است که توسان از خود نشان می‌دهد. دو کراس‌اور دیگر خط تولید هیوندای، مدل با فاصله محوری کوتاه و دو ردیفه سانتافه اسپورت و مدل معمولی سانتافه هستند که در این میان، «توسان» کوچکترین عضو این سه‌گانه محسوب می‌شود. ولی در عین حال، بهترین حس «پرمیوم» را در راننده ایجاد می‌کند. هیوندای از استفاده گسترده از چسب‌های سازه‌ای در شکاف‌های جوش ساختار خودرو خبر داده و با توجه به حسّ استحکام و متانتی که در بدنه مشاهده می‌شود، دلیلی برای اعتماد نکردن به این رویکرد وجود ندارد.

لغزش‌های بدنه، به‌خوبی کنترل شده‌اند و در همین حال، سیستم تعلیق هنوز هم مطیع و آرام به نظر می‌رسد و حسّ کنترل بسیار خوبی را در پشت‌فرمان ایجاد می‌کند. علی‌رغم استفاده از یک محفظه ستونی برای سیستم دستیار فرمان الکترونیکی، واکنش‌ها به ورودی‌های فرمان، مستقیم و خطی هستند. البته این شرایط با حسّ ارتباطی که در یک CX-5 ایجاد می‌شود، قابل‌مقایسه نیست.

درون کابین، صندلی‌های چرمی راحت هیوندای توسان تکیه‌گاه مناسبی دارند و دسته‌دنده نیز ظاهر قدرتمند و فوق‌العاده‌ای را در جلو ایجاد کرده است. کنسول وسط نیز بسیار مناسب پرداخته شده و حس و حال یک خودروی لوکس پرمیوم را القا می‌کند. در همین حال، در تریم لیمیتد، طراحی‌های بیشتری به پنل درها و کنسول اضافه شده است. ضمن اینکه، جاهای قرار دادن وسایل هم به وفور یافت می‌شوند.

با استفاده از یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، به راحتی می‌تواند به ابزارهای تنظیم‌کننده دسترسی یافت و به این منظور، در هنگام رانندگی در جاده، شاید حتی نیازی به نگاه کردن نباشد. همچنین برخی تجهیزات که معمولاً به کراس‌اورهای لوکس اختصاص دارند، در هیوندای توسان در دسترس قرار دارند؛ از جمله تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب و ترمز اضطراری خودکار با سیستم حفاظت از عابران پیاده.

این رویکرد هیوندای، با توجه به اینکه فولکس‌واگن به عنوان تنها برند اروپایی با خط تولید کامل در ایالات متحده، همچنان در آپدیت‌های سری کراس‌اورهای خود با لرزش و تأخیر همراه است و در همین حال، رفته‌رفته کاراکتر اروپایی را از سدان‌های «امریکایی‌شده» خود (جتا و پاسات) محو می‌کند، بسیار طعنه‌آمیز است. در مقابل، هیوندای کاراکتر اروپایی و ویژگی‌های توسان کراس‌اور کامپکت را ارتقا داده تا بتواند مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند؛ چیزی که آمار فروش، از مفید بودن آن خبر می‌دهند.

مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
قیمت مدل تست: ۳۲۵۱۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۶۴۴۵ دلار).
نوع موتور: DOHCبا چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۱۵۹۱سی‌سی.
قدرت: ۱۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.
طول ماشین: ۴/۴۷۵ متر.
عرض: ۱/۸۴۹ متر.
ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.
وزن کلی: ۱۶۸۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۶ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۹ ثانیه.
صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۴۲/۳ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۱ ثانیه.
عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۱/۶۲ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (تخمین): ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 83 g.

مصرف سوخت:

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 

همچنین ببینید

منتظر طوفان هیوندای و جنسیس در سال جاری باشید!

جنسیس GV80 مفهومی سال 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد و به نظر می‌رسد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای