نمایش نسل جدید یک خودروی میان سایز خانوادگی با استفاده از نموداری که میزان فروش در کلاس خود را نشان میدهد روش عجیبی است؛ اما همین میزان فروش هیوندای را متقاعد کرده هشتمین نسل سدان خبرساز سوناتا را تولید نماید. البته هیوندای سوناتای جدید وارد همهی بازارهای اروپایی نخواهد شد ولی در چین، آمریکا و دیگر بازارهای مهم جهانی حضوری پررنگ خواهد داشت.
نسل جدید سوناتا از پلتفرم جدید N3 یا نسل سوم استفاده کرده که در دیگر محصولات و به ویژه شاسی بلندهای هیوندای و کیا نیز بکار رفته و یا خواهد رفت. برای اولین بار در سوناتا تکنولوژیهای جدیدی نیز بکار رفته است. خودرویی که در تستهای ما حضور داشته مخصوص بازار چین بوده و در دل آن پیشرانهی 2 لیتری بنزینی جای گرفته است.
پیشرانههای جدید و جذابتر 1.6 و 2.5 لیتری نیز با قدرتهای 178 و 189 اسب بخاری در دسترس خواهند بود. اما چیزی که باعث نگرانی میشود کیفیت سواری نامناسب خودروی حاضر در تست بود. مسیری که ما در آن حضور داشتیم پر از دستاندازها و چالههای ریزودرشت بود که باعث میشود سوناتا لرزشهای زیادی داشته باشد و این امر نشاندهندهی نقاط ضعف شاسی سوناتاست. امیدواریم که این تنظیمات تنها مختص خودروی حاضر در تست باشد اما خب در اولین برخورد با سوناتا حس خوبی به ما دست نداد.
نیمهی پر لیوان چسبندگی بسیار خوب سوناتای جدید در پیچهاست هرچند سیستم فرمان خودرو همانند چرم روی غربیلک احساس مصنوعی دارد. البته هیوندای صادقانه گفته که تریم روی داشبورد از نوع مصنوعی بوده اما خب پلاستیک بکار رفته در اطراف پشت آمپرها، داخل پانل دربها و تونل مرکزی ناامیدکننده است. این خودروساز کرهای اخیراً محصولاتی با کیفیت کابین بسیار بهتری تولید کرده اما به وضوح میتوان پسرفت هیوندای در نسل جدید سوناتا را مشاهده کرد. بازهم تأکید میکنیم که شاید این موضوع مختص این خودروی ابتدایی بازار چین باشد.
مکان برخی از دکمهها نیز عجیب است. شما انتظار دارید کنترل ترمز پارک الکترونیکی را نزدیک اهرم تعویض دندهی دکمهای ببینید اما اینگونه نیست. پس از کمی گشتن در کابین متوجه خواهید شد این دکمه به همراه دکمه باز کنندهی صندوقعقب در پشت غربیلک فرمان قرار گرفته است. همهی این موارد باعث ناامیدی است زیرا ظاهر نسل جدید سوناتا خوب بوده و از زبان طراحی جدید کرهایها برخوردار شده است. در بخش طراحی از برخی ویژگیهای کانسپت له فیل روگ استفاده شده است.
یکی از ویژگیهای برجستهی ظاهر این خودرو نوار کرومیای است که از بغل شروع شده و تا کنار شیشهها کشیده شده و به کاپوت میرسد و آنجا به دیلایت های LED میپیوندد. نوار نورانی کاملی نیز در عقب بکار رفته که ظاهر خوبی ایجاد میکند. یکی دیگر از نقاط قوت نسل جدید هیوندای سوناتا تکنولوژیهای بکار رفته در آن است. شما میتوانید دربها را با استفاده از تکنولوژی NFC باز کنید. همچنین دوستان و آشنایان هم میتوانند با گوشیهای خود به خودرو دسترسی داشته باشند و همچنین از راه دور میتوانید صندوقعقب را باز کنید. در فضاهای پارک تنگ نیز میتوان از راه دور خودرو را جلو و عقب کرد.
بد نیست به طیف کامل سیستمهای ایمنی و هوشمند این خودرو نیز اشاره کنیم که شامل مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی است. پشت آمپرهای 12.3 اینچی و صفحهنمایش 10.25 اینچی با ارتباطات گوشیهای هوشمند نیز بخشی از این پکیج هستند. نمیتوانیم تصور کنیم که مشتریان عصبانی هیوندای درب نمایندگیهای این شرکت را به شدت کوبیده و خواهان بازگرداندن سوناتای جدید خود باشند. کیفیت سواری ضعیف و برخی متریال ناامیدکنندهی داخل کابین واقعاً باعث تعجب هستند اما خب وجود تکنولوژیهای بهروز و پیشرفته تا حدی جبران مافات میکنند. امیدواریم خودرویی که تست کردیم نشانهای از دیگر مدلهای تولیدی در آینده نباشد.