در اینجا ما دو سدان بزرگ و دوستداشتنی V6 داریم که باوجود اشتراکات، دو فلسفه بسیار متفاوت از هم دارند. یکی آقای درجهیک قدیمی است، درحالیکه دیگری پسربچه جدیدی است که تلاش میکند مسیر آینده خود را روشن کند. هر دو هیوندای جنسیس ۳.۸ لوکس ۲۰۱۵ و نیسان ماکسیما پلاتینیوم ۲۰۱۶ بسیار توانمند هستند، اما انتخاب بین این دو سدان، مطمئناً به اولویتها و انتظارات شما بستگی دارد و ممکن است کار ساده و یا پیچیدهای باشد. درهرصورت ما در این بررسی میخواهیم به شما کمک کنیم.
ظاهر کدام یک بهتر به نظر میرسد؟
جنسیس و ماکسیما هرکدام روشی کاملاً متفاوت از زیباییشناسی ارائه کردهاند. ازیکطرف، شما یک جنسیس دارید که بالغتر شده و میخواهد بهعنوان یک سدان محافظهکار، نظر مشتریان بالغتر و محافظهکار را جلب کند. و پسازآن از سوی دیگر، ماکسیما بسیار با شور و شوق در تلاش برای تکرار موفقیتهایش است، نیسان به معنای واقعی کلمه بسیار چشمگیر و عالی عمل کرده است. خطوط برجسته، کاپوت که تا جلوپنجره امتدادیافته جنسیس را زیباتر و هدفمندتر از گذشته کرده است و به لطف جلوپنجره بزرگ نمای جلویی آن ابهت بیشتری از ماکسیما به نمایش میگذارد. در مقابل نمای جلویی نیسان جذابتر و مغرورتر و اسپورتتر از جنسیس است و ظرافت بیشتری در طراحی آن بکار برده شده است. خطوط برجسته در کنارهها و سقف شناور به زیباییهای ماکسیما افزوده است. اما جنسیس در کنارهها از خطوط صاف بهره برده و نمایی کاملاً محافظهکارانه دارد. عقب ماکسیما هم اسپورتتر از رقیبش است و در مقابل جنسیس نمای رسمیتری ارائه کرده است. از ماکسیما سال ۲۰۰۰ (مدلی که سالها در کشورمان مونتاژ میشد) گرفته تا مورانو و تیانا نیسان بارها با زبان طراحی خود ثابت کرده که چطور میتوان یک خودرو اسپورت، جذاب و درعینحال لوکس ارائه کرد.
یکی دیگر از معایب طراحی کابین جنسیس، قرار گرفتن کنترل سیستم تهویه، درست بالای کنترل حجم صدا است. این کاملاً اشتباه است زیرا در هنگام رانندگی جهت کنترل صدا، شما سهواً سرعت فن تهویه را تغییر میدهید. این دو همیشه باید ازنظر مکانی و اندازه باهم متفاوت باشند، و ماکسیما این نکته را هم به خوبی رعایت کرده است، درمجموع طراحی داشبورد آن کاربر پسندتر است. حتی کیفیت ساخت و جنس دکمهها و کلید استارت در ماکسیما بهطور قابلتوجهی بهتر است. دکمه استارت جنسیس احساس پلاستیکی و کمارزش بودن را منتقل میکند.
اما صندلیهای جلو و عقب جنسیس راحتتر از ماکسیما هستند. عقب جنسیس فضای سر و فضای پای بهتری دارد و همچنین دارای فضای قابلاستفادهتر برای حرکت است.
با تمام این تفاسیر ماکسیما قطعاً برنده این قسمت، است. فضای داخلی آن بسیار مدرنتر هست و حس لوکس بودن را به خوبی منتقل میکند.
کدامیک رانندگی بهتری ارائه میکنند؟
جنسیس به همراه یک موتور بنزینی ۳.۸ لیتری V6 توان ۳۱۱ اسب بخار و گشتاور ۳۹۷ نیوتن متر تولید میکند. این موتور قوی به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده است. به این ترتیب جنسیس در این بخش برتر است، رفتار آن بسیار شبیه به یک سدان عملگرا همراه با پاسخ سریع در هنگام نیاز است و همواره نرم، راحت و بیصدا است. سامی (یکی از آزمایشکنندگان) میگوید:”جنسیس در جاده آرامبخش است. درواقع مانند لکسس کاملاً بیصدا نیست، اما بهاندازه کافی احساس فراغت را ایجاد میکند، بدون اینکه بیاندازه بیصدا باشد. بسیار خوب و متعادل شده است. همچنین بسیار آرام است.
موتور بنزینی ۳.۵ لیتری V6 ماکسیما، توان ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۴ نیوتن متر تولید میکند. که به یک گیربکس CVT همواره آماده رانندگی اسپورت با تعویض دنده منظم است. CVT استفادهشده در آن واقعاً عالی است و ساکتتر و سریعتر از دیگر CVT هایی که من تست کردم است.
نیسان دوست دارد ماکسیما ۴ درب را بهعنوان خودرو کاملاً اسپورت در نظر بگیرد، اما این ادعا اغراقآمیز است. مطمئناً، باوجود تنظیم سفت فرمان و موتور V6، این ماشین دارای رفتاری اسپورت است، اما در کل مانند یک ماشین کاملاً اسپورت رفتار نمیکند و واکنشپذیرتر یا سطح پایینتر از جنسیس هم نیست. درنتیجه سامی و من، هر دو بر این موضوع که نیسان خشکتر، است و فرمان اسپرتتر آن تابهحال بازخورد بیشتری از جنسیس که از یک تنظیم فرمان سبکتر بهرهمند است، ارائه کرده و نسبت به آن ارجح است. هر دو خودرو احساس دقیق و سخت بودن را منتقل کردند.
جنسیس بهصورت استاندارد تمام چرخ متحرک عرضه میشود، درحالیکه ماکسیما دیفرانسیل جلو است. این موضوع بهطور طبیعی، باعث میشود در جنسیس چسبندگی بیشتری احساس شود، و احساس اعتمادبهنفس بیشتری را در هنگام مانور ایجاد میکند. احساس پایداری که جنسیس در هنگام پیمودن پیچها به من القا کرد، شگفتزدهام کرد، چیزی که در ماکسیما کمتر دیده شد.
یکی از جنبههای منفی یک موتور بزرگتر و AWD بودن جنسیس، مصرف سوخت بیشتر از ماکسیما بود. ما در دو خودرو رانندگی یکسانی در بزرگراهها و شهر انجام دادیم، و در آخر میزان مصرف سوخت جنسیس ۱۳.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود، درحالیکه در ماکسیما، ۱۰.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوزاند.
ارزش خرید
از بین مدلهای تستشده، اگرچه نیسان تجهیزات بهتری ارائه کرده، اما جنسیس کمی گرانتر از ماکسیما است. دلیل اصلی این اختلاف قیمت، دو دیفرانسیل بودن جنسیس است. دوربین نمایشدهنده نقاط کور cameraOne ماکسیما یکی از بهترین تجهیزات آن است و یک دید وسیع ۳۶۰ درجه از هر آنچه که در اطراف خودرو قرار دارد نمایش میدهد. شما میتوانید آن را با استفاده از یک دکمه فعال کنید و درزمانی که در حال دندهعقب گرفتن هستید بهطور خودکار به دوربین عقب تبدیل میشود. جنسیس هم از یک دوربین عقب بهره میبرد، اما در ماکسیما اطلاعات بسیار مفیدتر است. جنسیس با برخی از امکاناتی که در ماکسیما وجود دارد هم عرضه میشود، اما باقیمت بالاتر. شما باید برای تمام ویژگیهای مشابه مانند کروز کنترل تطبیقی و تهویه صندلیهای جلو، مبلغ بیشتری پرداخت کنید. خوشبختانه، هر دو از سیستم نظارت بر نقاط کور، گرمکن فرمان و گرمکن صندلیهای جلو بهرهمند هستند. یکی از قابلیتهای جنسیس وجود گرمکن صندلیهای عقب است که ماکسیما فاقد آن است.
ماکسیما در اینجا ارزش بیشتری برای خرید دارد، زیرا استانداردهای بالاتر و امکانات بیشتری را در این قیمت، عرضه میکند.
جمعبندی
هردوی این سدانها چیزهای زیادی برای ارائه دارند و رقابت نزدیکی بین این دو است. هر دو دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند. ماکسیما استایل برتر و فضای داخلی بهتری دارد و قابلیتهای بیشتری را ارائه میکند، اما جنسیس تجربه رانندگی بهتری ارائه کرد و به نظر میرسد دو دیفرانسیل بودن آن این مقایسه را پیچیده کرده است.