کرتا (Creta) کوچکترین کراساوور هیوندای است و برای بازارهای خاصی طراحی شده است. این خودرو که با نام IX25 هم شناخته میشود توسط سرمایهگذاری مشترک هیوندای و شرکت چینی «Beijing Grou» توسعه یافته و تولید آن در آوریل 2014 در چین آغاز شده است. همچنین کرتا یا IX25 علاوه بر چین در کشورهای دیگری چون هند و روسیه هم تولید میشود.
حال هیوندای برای اولین بار کرتا را در برزیل معرفی کرده است و قصد دارد بهزودی آنرا در این کشور هم تولید نماید. البته هیوندای برای برزیلیها نسخهٔ فیسلیفت شدهای از کرتا را تدارک دیده و آنرا رسماً در نمایشگاه خودرو سائوپائولو امسال رونمایی کرده است. این مدل فعلاً مخصوص بازار برزیل طراحی شده اما بهاحتمالزیاد بعداً در دیگر کشورها هم عرضه خواهد شد.
در این فیسلیفت بیشتر تغییرات در قسمت جلوی خودرو صورت گرفته است و در کل، خودرو از طراحی جسورانهتری برخوردار شده است. در قسمت جلو برخی عناصر طراحی برادر بزرگتر یعنی سانتافه قرض گرفته شده است که شامل یک جلوپنجرهٔ ششضلعی جدید با سه تیغه، سپر جدید با وردی هوای مرکزی بزرگتر و پروژکتورهای جدیدی افقی میشود. همچنین گرافیک داخلی چراغهای جلو هم تغییر کرده و در داخل آنها چراغهای روشنایی در روز تعبیه شده است.
تنها تغییری که در بخش جانبی کرتا فیسلیفت دیده میشود استفاده از رینگهای جدید است درحالیکه حجم تغییرات در قسمت عقب هم کمتر بوده و فقط به تغییر گرافیک داخلی چراغها، استفاده از آنتن کوسهای، شبرنگهای کوچکتر، تغییر فرم سپر و یک محافظ نقرهایرنگ زیرین بزرگتر بسنده شده است.
در داخل خودرو یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از طریق یک صفحهنمایش لمسی ارائه شده که با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگاری دارد. همچنین برای بخش کنترل تهویه هم نورهای پسزمینه با رنگهای مختلفی ارائه شده است. اینها تنها تغییرات داخلی کرتا جدید نسبت به نمونهٔ قبلی هستند. در تصاویر میتوانید تغییرات داخلی و خارجی نسخهٔ جدید کرتا را نسبت به مدل قدیمی مشاهده کنید (تصاویر بالایی متعلق به کرتا جدید و پایینی متعلق به کرتا قدیمی هستند).
هیوندای در برزیل کرتا را با دو موتور عرضه خواهد کرد. موتور اول یک واحد 1.6 لیتری 130 با اسب بخار قدرت و 162 نیوتن متر گشتاور است. موتور دوم هم یک نمونهٔ 2 لیتری است که توانایی تولید 166 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را دارد. هردوی این موتورها از نوع Flex-Fuel هستند یعنی قابلیت کار کردن با سوخت اتانول (ترکیبی از بنزین و اتانول) را هم دارند زیرا از اتانول در برزیل بهعنوان سوخت خودروها استفادهٔ گستردهای میشود. موتور 1.6 لیتری با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه میشود درحالیکه برای موتور 2 لیتری بهصورت استاندارد گیربکس اتوماتیک شش سرعته ارائه میگردد. همچنین مانند نسخهٔ هندی کرتا، در نمونهٔ جدید هم سیستم چهارچرخ محرکت بهصورت آپشن ارائه نشده است.
کرتا در هند بسیار موفق عمل کرد و بهسرعت به خودرویی پرفروش در بخش کراساوورهای کوچک تبدیل شد؛ بنابراین انتظار میرود کرتا در برزیل هم موفق عمل کند هرچند که با رقیب سرسختی بنام هوندا WR-V روبروست که آنهم در نمایشگاه سائوپائولو رونمایی شد. نسخهٔ برزیلی هیوندای کرتا در سائوپائولو و در کنار هیوندای HB20 تولید شده و از ژانویهٔ 2017 برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.
اما هیوندای در سائوپائولو در کنار فیسلیفت کرتا، با رونمایی از نسخهٔ وانت این کراساوور کوچک بهصورت کانسپت با نام Creta STC Concept، برزیلیها را شگفتزده کرد. این کانسپت ممکن است پیشنمایشی باشد از رقیبی برای رنو داستر Oroch و فیات تورو.
کرتا STC ابعادی معادل 4.65 متر طول، 1.85 متر عرض و 1.63 متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم 2.80 متر است. بنابراین این وانت در مقایسه با کرتا معمولی، 38 سانتیمتر کشیدهتر و 7 سانتیمتر عریضتر بوده و 21 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد.
قسمت جلویی STC تا حد زیادی شبیه به نسخهٔ برزیلی کرتا اما با نگاهی کانسپت است؛ ولی پروفایل جانبی آن شبیه به کانسپت سانتاکروز است که در نمایشگاه دیترویت 2015 رونمایی شد. در پشت کابین کرتا STC که بهصورت یک و نیم کابین و با درهای عقب معکوس طراحی شده است، فضای باری با 1.30 متر طول، 1.29 متر عرض و 0.51 متر ارتفاع قرار دارد که حجم آن 850 لیتر است.
اگر وانت STC کانسپت به تولید برسد بهاحتمالزیاد از همان موتورهای کراساوور کرتا استفاده خواهد کرد؛ یعنی موتورهای چهار سیلندر 1.6 لیتری و 2 لیتری که در بالا ذکر شد. بااینحال معلوم نیست هیوندای مانند رقبای خود سیستم چهارچرخ محرک را برای کرتا STC ارائه کند یا نه.