اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

0
(0)

اولین بازخوردها پس از تست و بررسی نسخه‌های بنزینی هیوندای کنای جدید خیلی عالی نبوده است اما هم‌اکنون نسخه جدیدی از این خودرو معرفی شده و شاید بتواند موفقیت مورد انتظار کره‌ای‌ها را در کلاسی شلوغ به دست آورد. این بار می‌خواهیم پشت فرمان هیوندای کنا الکتریکی بنشینیم… بدون هیچ تعارفی باید گفت کنا الکتریکی همانند یک رقیب کاملاً عادی برای خودروهایی همچون سیتروئن C3 ایرکراس یا سئات آرونا به نظر می‌رسد اما زیر پوست آن قوای محرکه کاملاً الکتریکی قرار گرفته و کنا را به اولین خودروی بدون آلایندگی در کلاس خود تبدیل کرده است.

1767 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

برخی تکنولوژی‌های قوای محرکه این خودرو از هیوندای آیونیک گرفته شده است. مدل پایه این خودرو از مجموعه باتری 39 کیلووات ساعتی استفاده کرده و یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 134 اسب بخار دارد. همچنین یک نسخه دیگر با مجموعه باتری 64 کیلووات ساعتی و پیشرانه‌ای 201 اسب بخاری ارائه شده که محدوده حرکتی 482 کیلومتری دارد. این‌ها اعدادی بزرگ برای خودرویی کوچک هستند و نه نیسان لیف و نه فولکس‌واگن e-Golf حداقل روی کاغذ نمی‌توانند به کنا الکتریکی نزدیک شوند. بزرگ‌ترین تغییر طراحی کنای الکتریکی اضافه شدن درگاه شارژ به جلوپنجره خودرو است. با استفاده از شارژر DC می‌توان 80 درصد باتری را در 54 دقیقه شارژ کرد.

1768 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

هیوندای قیمت پایه 325.900kr را در بازار نروژ (تنها بازاری که اخیرا این خودرو در آن عرضه شده) اعلام نموده که معادل 39,852 دلار می‌باشد. اما قیمت آن هنوز در سایر بازارها مشخص نشده است. شایان ذکر است اولین نسخه‌های این خودرو از نیمه دوم فصل تابستان به دست مشتریان خواهد رسید. جای چنین خودروهایی در بازار ایران نیز به شدت خالی احساس می‌شود. اما تست ما با نسخه پیش‌تولیدی کنا الکتریکی که به باتری 64 کیلووات ساعتی مجهز بود نشان داد این خودرو نقاط قوت خوبی دارد. قوای محرکه کنا الکتریکی نرم و آرام بوده و علیرغم وزن حدود 1.7 تنی، پرفورمنس موردنیاز برای رسیدن به سرعت حدود 110 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

1769 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

4 حالت ذخیره انرژی برای این خودرو وجود دارد که از طریق پدال‌های پشت فرمان می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. هیوندای می‌گوید نرم‌افزار خودروی تست شده به تنظیمات بیشتری نیاز دارد اما با این وجود هم سیستم یاد شده مفید بوده و به شما اجازه می‌دهد در جاده‌های باز با سرعت مناسبی حرکت کنید و تا بیشترین حد ممکن انرژی را ذخیره نمایید. زمانی که پدال سمت چپی را فشار دهید تلفیق فرایند ذخیره انرژی توسط دیسک‌ها و لنت‌های واقعی بی‌عیب و نقص نبوده اما حدس می‌زنیم به زودی با این کار کنار خواهید آمد.

1770 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

خودروی حاضر در تست از لاستیک‌های نکسن که مقاومت چرخشی کمتری دارند سود می‌برد. اگرچه رینگ‌های خودرو ابعاد 17 اینچی داشته اما دیواره‌های آن نسبتاً بلند هستند. گشتاور 395 نیوتون متری کنای الکتریکی برای هرزگردی لاستیک‌ها در آغاز حرکت کاملاً مناسب می‌باشد؛ و زمانی که با سرعت وارد پیچ شوید دماغه خودرو تمایل زیادی به کم فرمانی نشان می‌دهد. اگرچه این خودرو امن و قابل پیش‌بینی است اما درگیر کننده و هیجان‌انگیز نیست (البته از یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک نباید انتظار زیادی داشت). این خودروی الکتریکی از همان سیستم تعلیق چند اتصالی برادران فول بنزینی در عقب استفاده کرده است. تنها کافی است رینگ و لاستیک‌های کنا الکتریکی را فاکتور بگیرید تا بدین ترتیب به توازن مناسبی بین کنترل بدنه و راحتی دست یابید. تنها ناهمواری‌های شدید هستند که لرزش‌هایی را به کابین وارد می‌کنند.

1771 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

و خبر مهم‌تر اینکه محدوده حرکتی ادعایی 482 کیلومتری این خودرو که در تست‌های واقعی‌تر WLTP به دست آمده کاملاً دست‌یافتنی به نظر می‌آید. در تست ما که ترکیبی از شتاب گیری سنگین، حرکت در محیط‌های شهری و حرکت با سرعت 110 کیلومتر در ساعت بود ما ذخیره انرژی حدود 12 کیلووات ساعتی در هر صد کیلومتر را داشتیم که کاملاً خوب است. با این تفاسیر، نسخه پایه که از مجموعه باتری کوچک‌تری استفاده می‌کند در صورت دست‌یابی به همین میزان عملکرد، می‌تواند در دنیای واقعی محدوده حرکتی حدود 320 کیلومتری داشته باشد. البته این نسخه باید هم بتواند همان عملکرد را تکرار کند زیرا حدود 200 کیلوگرم سبک‌تر بوده و از پیشرانه کم‌توان‌تری استفاده می‌کند.

1772 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

کلیت طراحی داخلی این خودرو مشابه نسخه‌های عادی کنا حس می‌شود و این موضوع با نقاط مثبت و منفی همراه است. ترکیب هوشمندانه کلیدهای سیستم تهویه و بخاری با صفحه لمسی بزرگ و تیزی همراه شده است. این خودرو دارای ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی می‌باشد. همچنین پشت آمپرها نیز اطلاعات بیشتری را به راننده منتقل می‌کنند. از این نظر کنا نسبت به خودروهایی همچون C3 ایرکراس و سئات آرونا برتری دارد. ما قضاوت درباره کیفیت کابین این خودرو را به تست نسخه تولیدی نهایی موکول می‌کنیم.

1773 اولین تجربه سواری با هیوندای کنا الکتریکی جدید

انتخاب متریال پلاستیکی برای کابین تأثیر زیادی روی فضاسازی داخلی نداشته زیرا همان نقاط ضعف کنای استاندارد به این نسخه هم منتقل شده است. سرنشینان قدبلند از نظر فضای زانو و پا کاملاً در مضیقه خواهند بود و فضای بار کنای الکتریکی هم 21 لیتر کوچک‌تر از نسخه‌های عادی می‌باشد. ما تا زمان تست و بررسی نسخه نهایی نمی‌توانیم قضاوت کاملی درباره هیوندای کنا الکتریکی داشته باشیم. این خودرو از نظر پایه و اساس سواری و محدوده حرکتی کاملاً خوب عمل می‌کند. با قیمت‌گذاری صحیح، کنای الکتریکی می‌تواند یک جایگزین عجیب برای نیسان لیف و فولکس‌واگن e-Golf باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

خودروهای خاص هیوندای توسان نایت

0 (0) با اضافه کردن رینگ‌های آلیاژی مشکی 19 اینچی، پوشش مشکی آینه‌های جانبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد هیوندای